Onlinewerkrooster | Communiceren met jouw klanten tijdens de Covid19

Communiceren met jouw klanten tijdens de Covid19

Het mag misschien niet als eerste op jouw "to-do"lijstje staan, toch is communicatie met jouw klanten nog steeds belangrijk. Natuurlijk is de face-to-face communicatie niet meer mogelijk maar je kan jouw klanten wel bereiken via andere kanalen. Wij lijsten in deze blogpost even enkele belangrijke punten waarop je moet letten bij het communiceren met klanten. 

 

1) Volg jouw missie 


De waarden van jouw bedrijf moeten de leidraad zijn van hoe je communiceert met jouw klanten. Vooral nu val je terug op de kernwaarden van jouw bedrijf. Het is dus belangrijk om je bewust te zijn van jouw missie, jouw waarden en hoe je die gaat uitdrukken naar jouw consumenten toe. 

2) De juiste toon 


Dit is een belangrijke zowel naar de consument toe als naar jouw werknemers toe. Vandaag de dag is menselijkheid heel belangrijk. Daarnaast is het ook goed als je emotionele steun kan uitbrengen. Gebruik je communicatie om te benadrukken dat je wil zorgen voor jouw klanten. Vertel hoe je hen van dienst kan zijn tijdens deze moeilijke periode. Wees attent, positief en constructief. 

3) Wees "to the point" 


De mensen worden overstelpt met informatie, daarom is het van belang dat jij gewoon "to the point" communiceert. Richt je op het wegnemen van belemmeringen, communiceer snel en met empathie, maar zonder veel gedoe. 

4) Transparantie is belangrijk 


Klanten zijn meer dan ooit bezig met de hygiënemaatregelen en de naleving hiervan. Vermeldt zeker op je website welke maatregelen jullie in acht nemen en welke maatregelen er gelden voor eventuele werknemers. Maar doe ook een oproep aan klanten om zelf de maatregelen te volgen zoals contactloos afhalen, betalingen via bancontact, genoeg afstandhouden bij het wachten,... .

5) Geef voldoende updates 


Heb je jouw openingsuren moeten aanpassen of ga je toch sluiten, zorg ervoor dat alle informatie te vinden is op jouw website/Facebookpagina. We denken niet alleen aan openingsuren, maar ook aan aanpassingen in het menu,  genomen maatregelen (zoals hierboven al vermeld), contactinformatie, wijzigingen in de leveringmogelijkheden,... . 

6) Wees actief op Social Media maar .... 


Wees altijd selectief in de informatie die u communiceert! Communiceer zeker geen informatie die onbetrouwbaar is of onder de noemer "fake news" kan vallen.

Blijft altijd relevant, klanten willen weten hoe ze met jou in contact kunnen blijven. Dit kan je bijvoorbeeld door door af en toe een nieuwsbrief uit te sturen. Hierin kan je de meest relevante wijzigingen of informatie samenvatten. 

7) Geplande marketingcampagnes controleren 


Had je al een hoop aan content gepland staan, dan wil je wel even controleren of deze nog relevant is. Mogelijk ga je alle posts even on hold moeten zetten en een nieuwe campagne ontwikkelen voor deze periode. Je wil niet dat de toon van jouw bericht in het verkeerde keelgat schiet van de mensen op dit moment.

 

Meer informatie over dit onderwerp vind je in deze blogpost van Lightspeed. 

 

 

 

 

 

 

Voeg commentaar toe

Loading