Onlinewerkrooster | Tips voor gouden wintermaanden

Tips voor gouden wintermaanden

De zomermaanden zijn altijd toppers voor de horeca. Je hebt extra inkomsten van jouw terras, zeker de afgelopen zomer was een topperiode. Nu wil je natuurlijk die lijn doortrekken tijdens de winter. Misschien vind je het snel om hier al aan te denken, maar je kan hier beter goed voorbereid aan beginnen. Wij zorgen voor tips om de wintermaanden even succesvol te maken als de zomer. Blijf dus zeker lezen. 

 

Zorg voor een aangepast menu 


Een menu die wijzigt met de seizoenen is niet enkel voordeliger, je gaat ook interesse wekken van de klanten. In de herfst en winter denken we dan vooral aan stoofpotjes, dat kan met wild, maar wat dacht je van eens eentje te maken met seitan. Verander je gewone klassieke risotto in een versie met pompoen en kastanjechampignons. Gewone puree is maar saai, ga voor kleurrijke variant en voeg er bieten aan toe. Oh en wat denk je van een zoete aardappelquiche in plaats van een salade?  Niet enkel de gerechten kan je aanpassen, een aangepaste drankenkaart scoort ook goed. Chocomelk is een topper, maar ook glühwein (zowel rode als witte), soep en diverse soorten koffie. Let ook op de details en voeg bijvoorbeeld wat marshmallows toe. 



Wil je mensen echt binnen lokken, zet dat een hotspot buiten waar je de dranken of gerechten gaat opwarmen. Denk zelf even aan de geur van chocomelk of warme Luikse wafels. Vooral om de concurrentie met een kerstmarkt aan te gaan is dit laatste een optie. Mensen kunnen bij jouw genieten van dezelfde lekkernijen maar toch comfortabel zitten uit de drukte. 

Nu is het ook het moment om gasten te lokken met "speciallekes". Zet iets op het menu wat niet iedereen aanbiedt of kan aanbieden. Helemaal niet makkelijk maar zeker als die speciale ingrediënten of gerechten nog eens instagrammable zijn lok je zeker meer klanten. Nog steeds een winner en zeker tijdens de winter is de Golden Latté. Waar je hier het recept van kan vinden, je hebt ze trouwens in alle kleuren (een Matcha Latté, Beetroot Latté of Charcoal latté, google maar even). 

Hou altijd rekening met de trends die er nog steeds zijn zoals de zoektocht naar slow food, gezond, vegan en Oosters. 

Zorg voor een lekker warm terras


Over dit topic hebben we het al even gehad, klik maar even hier. Nu het begint allemaal met de vergunning, mag je jouw terras laten staan tijdens de wintermaanden? Misschien mag het niet vooraan je zaak, maar heb je achteraan wel plaats om iets te voorzien. Een wind- en waterdicht terras is best een flinke investering dus je moet wel de nodige vergunning hebben. Ondertussen wordt dit in meer en meer steden toegelaten.

Als dit in orde is kan je beginnen denken over windschermen, een overdekking en de nodige verwarming. Daarnaast zorg je voor de nodige decoratie, een mix van hout en wol doen het altijd goed. Voorzie genoeg dekentjes, kussens, lampjes en kaarsen geven het terras de nodige aantrekkingskracht. Tijdens de kerstperiode ga je natuurlijk voor de nodige kerstdecoratie. Zowel binnen als buiten. 

Het gebruik van vuur in een schaal of korf is aanlokkelijk, bedenk dat niet elke klant houdt van de geur. Hou hier dus rekening mee, denk na over jouw doelgroep en hoe ze dit zouden ervaren. 


Zet in op de feestdagen en evenementen 


Wanneer er een kerstmarkt in de buurt is kan je dit bijvoorbeeld best uitspelen. Zorg ervoor dat je iets speciaal doet waardoor de mensen toch naar jouw zaak komen. Hierbij denken we zeker aan het buitenzetten van een hotspot, het serveren van Glühwein, ... . Misschien kan je een samenwerking aangaan met een hotel of B&B in de buurt. Dit kan je ook organiseren tijdens andere feestdagen trouwens. Werk samen met een hotel en biedt een overnachting aan met een diner voor een aantrekkelijke prijs. 

Naast de Kerstdagen kan je ook inspelen op Halloween, Sint Maarten en Sinterklaas. Maar denk niet enkel aan de feestdagen, hou ook de evenementenkalender van de buurt in het oog. Misschien kan je wel iets sponsoren of zelf deelnemen aan een event. Of organiseer een leuke actie tijdens het event.  Daarnaast kan je ook best de nodige aandacht geven aan de mogelijkheid om cadeaubons te geven. Een win-win want de mensen die deze komen halen consumeren vaak een drankje, en daarnaast brengt de persoon die de bon krijgt vaak ook nog extra gasten mee.  



Pas desnoods je openingsuren aan


Het is mogelijk dat je je openingsuren moet aanpassen om het rendabel te houden. Niet iedereen blijft even lang hangen tijdens de wintermaanden als in de zomer. Personeel inschakelen voor 2 personen die een pintje drinken, dat is een no-go. Analyseer enkele weken de drukke momenten in de zaak en durf gerust je uren wijzigen. Breng natuurlijk wel jouw klanten (en personeel) op de hoogte. Dit doe je best via social media.  
 
Een makkelijke switch is bijvoorbeeld om meer in te zetten op het ontbijt. Je kan daar in deze blog meer over lezen. Gezien de geringe kost is dit wel iets wat je kan overwegen indien het bij jou in de zaak voor een boost kan zorgen. 

Geef je website een make-over 


De look en feel van je website aanpassen kan het laatste zijn waar je over gaat denken, toch is het van belang. Stel dat je een winterterras hebt, vermeld dit dan extra. Daarnaast pas je natuurlijk ook de foto-gallerij aan, indien je nog zomerse beelden op jouw website hebt staan vervang je deze. Een extraatje is om ook de kleuren van je website een make over te geven en wat dacht je van kleine dwarrelende sneeuwvlokjes op de reservatie-pagina. Trek deze lijn ook door naar jouw social media, wijzig de profielfoto en de achtergrond op je facebookpagina en het logo van je Instagram. 

Foubert Ijs past bijvoorbeeld vaak de omslagfoto aan van hun Facebookpagina naargelang de periode. 

Doe een give-away op social media


Wil je veel mensen bereiken op een makkelijke, goedkope manier, dan kan je een give-away doen op social media. Denk hierbij aan Instagram en/of Facebook. De give-away moet voldoende waarde hebben en dan ga je vanzelf een groot aantal deelnemers krijgen. Al deze mensen horen van het eerst voor jouw zaak en krijgen hierdoor interesse om eens langs te komen. 
Het makkelijkste voorbeeld is een "share en win", waarbij je bijvoorbeeld een diner voor 2 gaat weggeven. Laat mensen nog hun favoriete diner-partner taggen en zo krijg je nog een groter aantal nieuwe potentiële klanten. 

Breng ons zeker een bezoek op Horeca Expo, stand 1573 in Hal 1.

 

Voeg commentaar toe

Loading