Onlinewerkrooster | 3 Tip om toch te scoren tijdens de kerstdagen

3 Tip om toch te scoren tijdens de kerstdagen

We introduceerden al een blog om de wintermaanden toch te doen scoren, maar nu gaan we specifiek kijken naar de feestdagen. Ja veel horeca-zaken sluiten met de kerstdagen hun deuren, maar dat wil niet zeggen dat de periode voor of vlak na Kerst een rustige periode moet zijn. Heel wat mensen gaan nog op zoek naar last minute cadeaus, ze trekken daarvoor de stad in, je kan nog steeds proberen hen in jouw zaak te lokken. Wij geven je wat tips om tussen Kerst en Nieuwjaar toch te knallen! 

  

Tip 1: Steek niet enkel je interieur in een kerstsfeertje 


Je kan ook jouw website en social media een kerst-make-over geven. Verander de coverfoto op jouw Facebookpagina, zet je Kerstinterieur op Instagram, verras je klanten met een Kerstoutfit. Promoot ook gerust jouw gerechten of specifieke Kerstdrankjes tijdens deze dagen, zoals warme chocolademelk en glühwein. Maak ook die klassiekers wat specialer, zoals een warme chocolademelk met pittige toets zoals chilipoeder en wat mezcal voor een versie met alcohol. Of chocolademelk met een vleugje kanaal en marshmallows. 

Je kan natuurlijk ook net een stapje verder gaan zoals @Plukamsterdam, heel leuke Kerstdonuts, die ongetwijfeld op heel Instagram-posts zijn verschenen. Het vraagt misschien wat denkwerk en praktische 

Op Instagram kan je ook inspelen op het menu door bijvoorbeeld een poll te houden, enkele ideetjes hierbij zijn bijvoorbeeld: 

- welk drankje willen jullie op de kaart: X/Y
- welk gerecht mag niet direct van de kaart: X/Y
- willen jullie X of Y 
- is onze horecazaak klaar voor de feestdagen: Ja/Nee 

Ben je ook aan de slag met Pinterest. Stel dan jouw eigen Kerst-board samen. Geef je volgers de instant Christmasvibes, maar deel ook jouw gerechten en link deze naar de Facebookpagina van jouw zaak of naar de website. Je kan hier perfect een afwisseling geven van "jouw eigen horecazaak" gemixt met afbeeldingen die jou inspireren. 

Tip 2: De 12 days of Christmas marketing strategie 


Om er voor te zorgen dat jouw horecazaak vol zit kan je ook bepaalde aanbiedingen doen. Veel bedrijven doen tussen 25 december en 5 januari tal van acties. Wanneer je wisselende acties aanbiedt deze periode houd je jouw klanten/volgers geboeid. Ze gaan misschien wel elke dag op jouw social media kijken wat er vandaag kan gewonnen worden of welke actie er geldt. Je kan beginnen met iets simpel zoals een gratis koffie bij een stukje taart, een lunchmenu voor een zacht prijsje en eindigen met het weggeven van een diner voor 2. 

Algemeen geldt dat je best de spanning kan opbouwen, vandaar de tip om te starten met iets kleins/simpel en te eindigen met een leuke give away of een echte knalactie. 

Tip 3: Be your own influencer


In plaats van te investeren in influencers om "mensen naar jouw zaak" te krijgen kan je ook gewoon jouw interieur zo inrichten dat jouw klanten vanzelf het gaan delen op hun social media. Zeker wanneer je dan een hashtag gaat laten toevoegen zoals #winactie.... en je laat hen er een diner mee winnen zal de foto meer verspreid worden. Wil je wat inspiratie neem dan eens een kijkje op de Instagrampagina van Rolfs (@Rolfsny) een restaurant in New York waar ze een tikkeltje te ver durven gaan in hun versiering. 

Een horecazaak iets dichter bij huis die een enorm inspirerende social media feed heeft is Pluk in Amsterdam (@plukamsterdam). Zij maken van hun eigen gevel een zeer "hot instagrammable" iets. Maar ze verkopen in hun zaak bijvoorbeeld ook grappige kerstbollen zoals avocado's, cotton candy, ... . Daarnaast is het er ook niet zo over als het bovenstaande van Rolfs (net dat tikkeltje haalbaarder). 
Wanneer je klanten zelf content gaan maken kan je die natuurlijk makkelijk rebloggen en posten. Mensen gaan het altijd fijn vinden om te zien dat een zaak hun content gebruikt. Het is daarnaast één van de makkelijkste manieren om te posten wanneer je zelf even weinig tijd hebt. 

Wat ook een voltreffer is en goed scoort zijn filmpjes, zet teasers van jouw interieur, je gerechten, jezelf op jouw social media. Think outside the box, ga voor jezelf verkleed in je keuken of achter de bar, geef wat sneak peaks zodat mensen geïnteresseerd raken. Zo lok jezelf de klanten naar jouw zaak. 

Extra tip: Durf te investeren 


En dan bedoelen we niet in jouw outfit, interieur of menu maar ook in jouw social media campagne. Durf geld inzetten in een Facebookpromotie. Je bereikt er heel wat potentiële bezoekers mee, als jouw acties de moeite zijn kan het mensen over de streep trekken om bij jou iets te komen drinken of eten. Stuur ook naar jouw bestaande klanten een mailing met jouw acties, een handige, gebruiksvriendelijke tool hiervoor is Mailchimp
Waar je ook niet aan denkt is waarschijnlijk een professionele fotograaf, toch komt het goed over om tussen de zelfgemaakte foto's af en toe te werken met een prachtige professionele foto. Laat niet enkel foto's nemen van jouw gerechten, maar ook van jouw interieur en jouw team, zo kom je aan een gevarieerd beeldpakket. 

Voeg commentaar toe

Loading