Onlinewerkrooster | Online reserveren, een hefboom voor jouw zaak

Online reserveren, een hefboom voor jouw zaak

In deze digitale tijden is het belangrijk dat jouw restaurant online goed vindbaar is. 9 op de 10 internetgebruikers speurde namelijk het internet al eens af voor informatie over lokale restaurants. Uit datzelfde onderzoek blijkt dat wel 3 op de 5 restaurantgasten vooraf de website van de zaak hebben bezocht. Het is dus van onschatbare waarde om je restaurant online goed te profileren! Jouw website wordt dus voortaan het digitale uithangbord van jouw zaak. Om nieuwe klanten te lokken, dien je dit uithangbord zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Dé belangrijkste feature voor je website? Jouw online reserveringsmodule. Waarom? Dat lees je hier.   


 

Waarom vinden gasten online reserveren belangrijk?  

1. Het is altijd beschikbaar 

Een online reserveringsmodule zorgt ervoor dat jouw zaak 24/7 te bereiken is. Gasten vinden dit fijn, omdat zij jou ook kunnen contacteren buiten de openingsuren van jouw zaak. Meer flexibiliteit? Meer reserveringen!   

2. Er is een lage drempel   

Ken jij ook het gevoel dat je geen zin hebt om de telefoon op te pakken en een nummer te draaien? Heel wat klanten voelen hetzelfde. Vooral de jongste generatie van Millenials vindt het niet fijn om met iemand te praten via de telefoon. Ze willen mensen liever niet storen en vinden telefoneren soms ongemakkelijk. Door online reserveren mogelijk te maken, verlaag je voor iedereen de drempel om contact op te nemen.  

3. Je ziet onmiddellijke de beschikbaarheid 

Wanneer men research doet naar een restaurant om uit eten te gaan, heeft de klant meestal een bepaalde datum in gedachten. En niemand wilt tientallen zaken bezoeken of contacteren om te vragen of er die bepaalde dag nog een tafeltje beschikbaar is. Gasten gaan dan ook steeds vaker online op zoek naar een restaurant, want daar krijgen ze soms onmiddellijk de beschikbaarheid van de zaak te zien. 

 4. De digitale trend   

In deze moderne tijden kan je een onderscheid maken tussen de online wereld en de offline wereld. Op het werk of thuis brengen mensen het grootste deel van hun tijd door online, namelijk op het internet of op sociale media. In deze wereld gaat alles snel. Een gast stapt daarentegen de offline wereld binnen wanneer hij bij jou komt eten. In jouw zaak kan hij even onthaasten. Gasten appreciëren daarom een persoonlijke ervaring ín de zaak, maar wensen dat alles buiten de zaak snel en efficiënt kan gebeuren. En dat kan met online reserveren!    

 


Welke voordelen ondervindt de restaurateur aan online reserveren?  

1. Altijd en overal beschikbaar 

Door je online reserveringssysteem kunnen gasten dag en nacht bij jou terecht voor het maken van een reservering. Maar dat niet alleen! Ook jij hebt 24/7 toegang tot jouw reserveringen. Je hoeft niet telkens een zware agenda mee naar huis te sleuren, maar je hebt je reserveringen altijd en overal bij de hand. En je kan ze zelfs bekijken op meerdere toestellen tegelijk.   

2. Je hebt minder no-shows  

Wist je dat 7 op de 10 restaurants maandelijks meerdere keren te maken heeft met gasten die niet komen opdagen zonder verwittiging? Een online reserveringssysteem kan je helpen om no-shows te vermijden. Je kan bijvoorbeeld een bevestiging en herinnering versturen per sms of per e-mail zodat je gast zijn afspraak niet vergeet. Blijft het probleem aanhouden? Dan kan je meer drastische maatregelen treffen, zoals het vragen van voorschotten of creditkaartgegevens.   

 3. Efficiënter dan "het boek" 

Vele restaurants beginnen te merken dat "het boek", de typische restaurantagenda, niet erg efficiënt is. Het is te zwaar om overal mee naartoe te sleuren en correcties maken de agenda snel slordig. Een online reserveringssysteem kan jou heel wat werk uit handen nemen. Het is overzichtelijk, overal bereikbaar en het regelt onder andere je tafelopstelling.

4. Minder telefoons = meer tijd  

Beschouw jouw online reserveringssysteem gerust als je digitale gastvrouw. Het beheert je boekingen, communiceert met klanten en neemt nieuwe reserveringen aan. De taken die je normaal overlaat aan een extra personeelslid, kan je makkelijk laten opnemen door je reserveringssysteem. Jij krijgt minder telefoons, je hebt minder werk en méér tijd om te spenderen aan zaken die je écht belangrijk vindt, zoals een persoonlijke service of exceptionele gerechten.   

 5. Leer je gasten kennen 

Een goed online reserveringssysteem maakt automatisch een klantenbestand op. Je kan dan van elke klant een klantenkaart terugvinden met daarin alle reserveringsgegevens. Verjaart je klant binnenkort? Heeft hij allergieën? Of komt hij al voor een tweede of derde keer? Het systeem geeft je een melding zodat jij een persoonlijke behandeling kan voorzien. Kom je nog extra informatie te weten? Dan voeg je die simpelweg manueel toe aan je bestaande klantenkaart.   

6. 100% echte feedback  

Vele restaurateurs hebben last van valse reviews: recensies die niet echt zijn en die potentiële gasten kunnen misleiden. Het is erg belangrijk dat je reviews echt zijn, aangezien 85% van de horecagasten veel waarde hecht aan online reviews. Door feedback op te vragen via je online reserveringssysteem ben jij 100% zeker dat je recensies komen van mensen die daadwerkelijk bij jou reserveerden.  

 7. Nog zoveel meer  

Uiteraard kan je nog heel wat meer halen uit een reserveringssysteem. Een dergelijk platform kan je bijvoorbeeld rapporteringen geven over je reserveringen. Je kan ook je wachtlijsten laten organiseren, automatische verjaardagsmailings uitsturen en zelfs cadeaubonnen online verkopen. 

 


 Pakt jouw zaak het goed aan?
   

Een online reserveringssysteem biedt duidelijk heel wat voordelen. Niettemin draag jij zelf ook bij aan het goede verloop van de online reserveringen. Wil je ervoor zorgen dat jouw reserveringssysteem optimaal werkt? Dan moet je ten eerste zorgen dat de online module duidelijk zichtbaar is op je website. Plaats de module op je homepage of zorg voor een duidelijke "Reserveren"-knop op elke pagina van je website. 

Daarnaast is het belangrijk om je feedback te publiceren. Voor meer dan 8 op de 10 mensen is online feedback een beslissende factor in de keuze voor een restaurant. Vergeet dus niet je goede reviews te publiceren. Een tweede voordeel van het publiceren van feedback is dat je website zo regelmatig nieuwe content krijgt. Dat zorgt ervoor dat je hoger komt te staan in de zoekresultaten van Google!   

Koppel indien mogelijk je reserveringsmodule ook aan je sociale media. Zo word je nog sneller gevonden door potentiële klanten en kunnen zij meteen bij jouw zaak reserveren.  

Last but not least: wil je dat je online reserveringssysteem zoveel mogelijk van jouw taken kan overnemen? Hou het dan simpel en probeer niet zowel je online systeem als je boek of agenda te gebruiken. Verzamel alle nodige gegevens in 1 online reserveringssysteem om verwarring te vermijden.

 Heb jij interesse in een online reserveringssysteem dat je al deze voordelen kan bieden? Onze partner Resengo helpt je graag! Contacteer hen vrijblijvend voor meer informatie.  

Wij van Onlinewerkrooster koppelen ook met deze partner, je kan via ons systeem dagelijks jouw reservaties bekijken zodat je jouw personeelsplanning hierop kan afstellen. Wil je dit graag bekijken? Klik dan op onderstaande knop!

 

Benieuwd wat Onlinewerkrooster voor u kan doen?

Vraag een demo aan en ontdek de voordelen!
Loading