Onlinewerkrooster | Tips om te scoren tijdens de Kerstperiode

Tips om te scoren tijdens de Kerstperiode

Er is een drukke periode aangebroken, de Kerstdagen staan bijna voor de deur. Deze periode is een hekel punt, slechts 15% van de horeca-zaken opent de deuren. Ben je gesloten dan stel je jouw gasten misschien teleur, doe je open, dan komt daar heel wat bij kijken.  Wat je ook beslist, het is altijd leuker wanneer de kerstperiode een topper wordt. Lees onze blog om met jouw zaak te scoren tijdens de kerstperiode. 

Pas jouw menu aan

Het lijkt cliché maar het is echt noodzakelijk, zet tijdens de kerstperiode andere gerechten op jouw kaart. Denk hierbij aan de klassiekers, maar ga ook eens voor iets anders. Tegenwoordig brengen heel wat brouwerijen een Kerstbiertje op de markt. Voorzie ook alcoholvrije opties voor de bob van het gezelschap. Het is een kleine wijziging die niet te veel aanpassingen vraagt. Deel deze informatie ook op jouw sociale media. Dit wekt het interesse van de gasten.

Tegenwoordig is het serveren van groenten al even populair als vlees of vis. Gepofte knolselderij, geroosterde bloemkool, geroosterde spitskool, geblakerde prei, ze kunnen perfect toegevoegd worden aan het menu. 

Persoonlijk contact vs die duffe email 

Jouw klanten, personeel en leveranciers de beste wensen geven kan via een snelle mail. Maar wat nog leuker is een old school postkaart. Wie verwacht er nu een kaartje van een horecazaak? Daarnaast blijven deze kaartjes vaak gedurende een periode staan waardoor er mond-aan-mond reclame kan gebeuren. En je weet dat is de beste vorm van marketing.

Maak het gezellig in jouw zaak

Kerstdecoratie kan niet ontbreken tijdens de komende periode. Inspiratie vind je online genoeg. Maar zorg voor een teaser naar jouw klanten toe, post eens een foto op Facebook als je de zaak aan het decoreren bent! "Een kleine sneak peek, maar voor het volledig plaatje kom je best even langs". Ook al ben je gesloten deze periode, toch kan je best jouw zaak inkleden. Heb je echt een hekel aan Kerst? Je hoeft natuurlijk niet over the top te gaan, denk gewoon aan rode/groene accenten, gezellige kaarsjes, niemand verplicht je een boom te zetten ;). De kleur van dit jaar is groen, en je hebt keuze uit 50 tinten! Er zal er vast een zijn die je aanspreekt. 

Wijk af van de klassieke decoratie, heb je een visrestaurant, ga dan voor een boom met schaaldieren in (geen levende natuurlijk). Of wat dacht je van een boom met pizza-doosjes, chilipepers, snoep of brood. Laat je fantasie de vrije loop! Ook helemaal terug van weg geweest: eetbare decoraties! Serveer ze dan ook even bij de koffie. 

Trends voor 2018

Hot and trendy dit jaar de "tree lightning ceremony". Heel veel hotels in America en Engeland spelen in op deze trend. Dit event kondigt het begin van de Kerstperiode aan en vindt plaats de eerste dag dat de lichtjes worden aangestoken. Zeker als je samenwerkt met locale floristen of tuincentra kan dit een leuk event worden. Wil je meer "gerucht" geven aan jouw event, nodig dan micro-bloggers uit of locale figuren uit. Heb je echt een gigantisch budget doe dan zoals het Claridge Hotel in Londen, zij werken elk jaar samen met een bekende designer zoals Karl Lagerfeld.


Om terug te komen op die bloggers, het is tegenwoordig heel belangrijk om "instagrammable" te zijn. Voorzie een plekje waar mensen foto's kunnen nemen. Een leuke versiering tegen de muur, een gezellig bankje buiten of binnen, of een plekje bij de Kerstboom. Hang er eventueel een wedstrijd aan vast zoals "Deel deze foto, tag onze zaak, diegene met de meeste likes wint een etentje voor 2 personen". 

Denk aan jouw personeel 

Net zoals jezelf het bedrijf vertegenwoordigd, is ook jouw personeel het uithangbord van  de zaak. Zet hen dus ook deze periode is in de kijker. Maar ook praktisch kan je hen ondersteunen. Stuur jouw personeelsplanning voor de feestdagen vroeger door naar jouw personeel. Zo kunnen ze hun persoonlijke agenda ook invullen. Denk ook aan het extra personeel dat je wil inplannen. Geef hen een seintje voor het te laat is. 

Dankzij Onlinewerkrooster kan je jouw personeelsplanning makkelijk naar jouw medewerkers versturen. Heb je nog een plaatsjes die last minute dienen te worden ingevuld? Verzendt het naar iedereen die beschikbaar is in minder dan 5 minuten! Trouwens, wist je dat de mensen tijdens de feestdagen extra gul zijn? Misschien zit er wel een grotere fooi in. 

Hou je aan een menu, dat maakt het voor de keuken makkelijker. Je kan deze periode ook met reservaties werken, zo weet je op voorhand of het de moeite loont om te openen. 

Waarom sluiten horeca-uitbaters wel tijdens deze periode?  


De meest gehoorde reden om te sluiten? Wel gewoon omdat de mensen deze periode zelf met hun familie willen doorbrengen. Anderen vinden hun concept niet passen in de Kerstsfeer. Je kan hierbij denken aan een kleine fastfood zaak zoals een zaak die taco's serveert, een beperkt aantal pasta's,... . Dit houdt echter niet in dat ze hun zaak niet versieren, de meeste zetten tijdens de kerstperiode een boom of decoreren hun zaak. 

Loading