Onlinewerkrooster | Is jouw horecazaak al actief op social media?

Is jouw horecazaak al actief op social media?

Social media is een marketing kanaal dat goed past bij de horeca sector. De goede naam van een horecazaak staat of valt met wat de klant ervaart . Het interieur, lekkere gerechten, streekproducten … maken vaak het verschil. Deze troeven kan je door middel van social media online gaan presenteren .

Iedereen is wel actief op één of meerdere social media platformen .Voor horeca eigenaars is dit een uitgelezen kans om online in contact te komen met gasten. Dit kan zowel positieve als negatieve reacties teweegbrengen .

Iedereen moet uit zijn fouten leren , probeer daarom de negatieve feedback om te zetten in een sterk punt van je zaak. Als er op Facebook enkele negatieve reacties komen over de bediening , bespreek dit met het personeel en probeer het op te lossen.

Werk transparant, mensen willen maar al te graag weten waarmee jullie in de keuken mee bezig zijn . Post daarom geregeld nieuwe gerechten , de sfeer in de keuken, blogs over producten … .  Informatie delen is de ideale manier om aan klantenbinding te doen.

Heb je een nieuwe suggestie of actie in je zaak, bijvoorbeeld de start van het mossel seizoen, post het op social media!

Fotografeer je gerechten , interieur, keuken … dit wekt interesse op bij de mensen. Social media als Instagram , Pinterest, Facebook en blogs zijn heel geschikt voor het posten van foto’s en artikels.

Like onze Facebook pagina om tijdens de volgende weken nog meer social media tips voor uw horeca zaak te ontvangen!

Voor het nemen van foto’s zijn er allerlei tips.

De juiste hoek.

Experimenteer! Vaak worden er enkel shots genomen van bovenaf , probeer de andere hoeken ook eens uit!

De juiste achtergrond

Hier zijn vele combinaties mogelijk, gebruik zeker ook de basis materialen zoals hout, marmer. Combineer deze met een strak tafelkleed , servies , servetten … . Let op! Er is maar één achtergrond waar je gerecht opvalt.

Belichting

Vaak ziet een gerecht er beter uit onder een heleboel daglicht , aarzel dan zeker niet om foto’s van gerechten buiten te fotograferen.

Emotie

Lachende gezichten in je horecazaak creëren op foto een leuke vibe. Daardoor krijgen gasten de perceptie van een leuke en vriendelijke horecazaak.

 

Nog een heel belangrijke tip! Gasten laten graag zien aan hun vrienden collegas waar ze gegeten hebben en voornamelijk wat ze gegeten hebben. Dit doen ze door foto's te nemen van gerechten en selfies. Gasten delen dit op hun social media platform waardoor ze ambassadeurs worden van je horecazaak . Stimuleer dit door bijvoorbeeld een wedstrijd te houden voor de meest gedeelde foto uit je zaak (vergeet niet je klanten te vragen om je zaak te taggen, anders wordt het moeilijk controleren)! Geeft tips om betere foto's te maken van gerechten. 

 

Maximaliseer je bereik: post direct naar alle social media.

Wees voorbereid! Zorg ervoor dat u altijd content heeft klaar liggen en maak gebruik van een contentkalender. Naast content zoals actuele gebeurtenissen is het ook belangrijk om content te creëren die je op iedere moment kan posten. Een contentkalender is een zeer handig hulpmiddel bij het onderhouden van je social media activiteiten. 

Het doel van een contentkalender is, het voorbereiden van je acties op de social media platformen . Deze voorbereiding gebeurd 1 tot 2 weken op voorhand  zodat u de feestdagen en evenementen niet vergeet. Flexibiliteit is belangrijk , vaak kunnen posts op het laatste moment gewijzigd worden.

Gouden tip: er zijn ver verschillende tools waarmee je niet alleen je post kan uitstellen en ook ineens kan posten naar al je verschillende social media platformen.

Zo kan je dus door 1 bericht schrijven en meteen posten op Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Google+, ...
Wij bij Onlinewerkrooster gebruiken hiervoor de gratis applicatie: Buffer

 

 

Loading