Onlinewerkrooster | Instragram voor jouw horeca onderneming

Instragram voor jouw horeca onderneming

Na onze post over Pinterest, die je hier kan lezen, gaan we het deze week even hebben over Instagram voor ondernemers. In 2018 waren er zo'n 3 miljoen Belgen actief op dit medium, als bedrijf kan je dus maar beter ook aanwezig zijn op Instagram. Hoe je hier juist aan begint en hoe je het goed kan toepassen lees je in deze blog. Indien je al een bedrijfsprofiel hebt lees dan zeker even deze blog om te leren hoe je het nog beter kan scoren! 

Persoonlijk profiel of bedrijfsprofiel

Net zoals bij Facebook is het bij Instagram ook mogelijk om te kiezen tussen een persoonlijk profiel of een bedrijfsprofiel.

Met een persoonlijk profiel geniet je van meer exposure. Maar wil je graag een stapje verder gaan, dan kies je best voor een bedrijfsprofiel. Dit biedt je namelijk tal van andere voordelen, zoals een contact-knop, statistieken over het bereik van je posts én advertentiemogelijkheden. Hiervoor heb je wel een Facebook Business profiel nodig om deze aan te kunnen koppelen.

Jouw bedrijfsprofiel aanmaken: settings en de bio 


Waar je op de eerste plaats aan moet denken is natuurlijk om de naam van jouw horeca-onderneming terug te laten komen in de naam van jouw Instagram profiel. Wanneer de naam al bezet is, ga je een creatieve oplossing moeten zoeken. Probeer dan voor een logische oplossing te gaan, zoals de locatie van jouw zaak of het woord "official". Je wil je account namelijk makkelijk vindbaar maken, blijf weg van gekke karakters of onlogische toevoegingen. 

Het eerste wat mensen ook zien op jouw profiel is natuurlijk de bio en de profielfoto! Als profielfoto denk je onmiddellijk aan jouw logo, maar hou in het achterhoofd dat mensen sneller klikken wanneer er een persoon staat afgebeeld. Je kan jouw profielfoto altijd veranderen, dit is dus het overwegen waard wanneer je merkt dat jouw profiel toch niet zoveel hits scoort. Kies je voor een persoonlijk profiel dan zet je jouw profiel op publiek, privé-profielen zij echt niet aan te raden. Bedrijfsprofielen zijn altijd publiek, hier hoef je dus niets extra te doen.

Dan heb je nog de bio, die is maar 150 karakters en met die karakters moet je kunnen vertellen wat je doet. Het belangrijkste om te onthouden is dat keywords van levensbelang zijn hier. Less is more in dit geval, indien het bij jouw doelgroep past gebruik je natuurlijk wel emoticons. Wil je netjes een bio die onder elkaar staat dan kan je dit via de website van Instagram of via notes en gewoon copy/paste toepassen in het profiel. De bio is de enige plek waar je een clickable link kan zetten, voeg dus hier zeker jouw website toe (of een link naar jouw nieuwsbrief, komend event of reservatieformulier). 

Voeg zeker alle nodige contact-informatie toe van je bedrijf. Daarnaast kan je nog werken met enkele hashtags om sneller gevonden te worden. 

Hieronder zie je hoe Bavet dit aanpakt.

De content strategie 


Voor je zo maar content gaat plaatsen op jouw bedrijfsprofiel moet je goed nadenken. Indien je een succesvol profiel wil mag je helaas niet impulsief aan het posten gaan. Je moet een strategie bedenken: wat wil je posten en hoe vaak ga je posten. Instagram beloont profielen die dagelijks posten, maar overdrijf ook niet. Je wil niet dat jouw volgers je beu gezien worden, 1 keer per dag is perfect. Om het tijdstip te bepalen waarop je best post kan je tal van apps gebruiken, net zoals apps om jouw posts te plannen. Algemeen geldt dat 10uur en 22h00 het beste moment is. We zien in het algemeen dat mensen vooral 's avonds actief zijn op social media. Wil je zo'n app gebruiken dan is Planoly een aanrader. 

Nu content-gewijs is het net iets moeilijker, je wil op de eerste plaats een herkenbare feed. Dat lokt meer volgers. Mensen moeten ook direct op basis van jouw feed getriggered worden om jou te volgen. Zorg dus voor genoeg variatie in jouw foto's maar deze moeten wel een mooi geheel vormen. De focus ligt op jouw product (dienst), maar je mag zeker afwijken, als de look en feel bij jouw imago past. Instagram draait rond het maken van een brandpersonality, het is niet direct een sales-tool. 

Een klant die het heel goed doet is onze klant SiennaGoodies. 

Gaan we naar een horeca-klant kijken dan heeft Gust Gent ook een prachtige feed. 

Foto's, geotag en een filter 


Wanneer je enkel foto's in je feed hebt staan, begin je je best wekelijks te focussen op content. Zoals al aangehaald post je idealiter elke dag een foto. Deze voorzie je van een top caption (tekst onder je foto) en de nodige hashtags. De foto's zijn het uithangbord van jouw onderneming dus je wil enkel de beste, meest kwalitatieve beelden online zetten. Beperk je niet tot enkel productfoto's maar toon ook de mensen achter de schermen zoals jouw personeel, jouw leveranciers, jouw klanten en natuurlijk plaats je foto's van leuke events. Net zoals bij een logo werkt het goed om jouw gezicht te tonen. 

Foto's die genomen zijn met een smartphone-camera kan je altijd verbeteren met behulp van tal van apps, hierbij zijn Snapseed, VSCO en Lightroom de bekendste. Bewerk je foto's ook steeds op een consequente manier, dit gaat voor een mooiere feed zorgen. 

Die beelden voorzie je altijd van een Geotag (locatie toevoegen), zo ga je veel beter worden gevonden. Je wil natuurlijk dat de instagrammers ook jouw zaak snel vinden. 

Een zaak dat deze regels goed onder de knie heeft is  The Avocado Show.

Captions en hashtags 


Naast leuke beelden kan je best ook de nodige aandacht geven aan de caption en de hashtags. De caption is de tekst die je onder jouw foto's plaatst. Dit hoeft niet al te serieus te zijn, wat je wel in jouw achterhoofd moet houden is dat je wil dat mensen reageren en liken. Je stelt je best even de volgende vragen:

- Welke toegevoegde waarde lever ik hier: kan ik informeren of inspireren? 
- Daarnaast wil je dat mensen reageren: hoe meer reacties hoe hoger je in de feed komt, stel dus gerust een vraag aan jouw volgers.
- CTA (Call to action) werkt altijd: "tag een vriend" , "reageer met .. " dit zorgt ervoor dat je meer reacties krijgt.
- Tekst is key: helaas merken we dat enkel de grootste influencers nog wegkomen met een emoticon als caption. Steeds meer en meer wordt het geapprecieerd dat de tekst lang is, vooral wanneer je geen Call to action gebruikt. Ga dus voor een leuke beschrijvende tekst wanneer je de band met jouw volgers wil versterken. 

Mensen zoeken op hashtags, je wil ook op die manier gevonden worden. Je kan in Instagram tot 30 hashtags gebruiken, maar dat hoef je natuurlijk niet. Beperk je tot relevante hashtags en zorg ervoor dat je eventueel een eigen hashtag maakt. Spoor je klanten ook aan om deze te gebruiken. Zo kan je makkelijk jouw klanten gaan reposten en je hebt direct een idee van de foto's die gepost worden over jouw zaak. Daarnaast is het nog belangrijk om de minder relevante hashtags met veel berichten links te laten liggen. De kans dat je hier boven verschijnt wanneer mensen gaan zoeken is heel klein. De hashtag #food gaat je bijvoorbeeld niet veel extra volgers opleveren. 

L'epicerie Du Cirque gebruikt bijvoorbeeld #kleinideeke. 

Repost jouw klanten 

Wanneer je jouw eigen hashtag hebt is het heel makkelijk om te gaan reposten. Je kan dan de kwalitatief goede beelden van jouw klanten gewoon gebruiken. Dit doe je met de handige app Repost. Voeg wel altijd een tag toe naar de fotograaf van dienst. Mensen vinden het enorm fijn als je hun foto gaat gebruiken. Dit geeft onmiddellijk een band met jouw zaak, zonder dat je echt veel moeite moet doen. Die user generated content is trouwens echt de makkelijkste content die je kan gebruiken. 

Hieronder zie je een voorbeeld van bij Otomat.


Promoties 


Een promotie scoort altijd, wanneer mensen " giveaway ", " win " of "gratis" spotten gaan ze altijd op jouw foto klikken. Tegenwoordig zijn er zelf zoveel promoties dat je er wel rekening mee moet houden dat je promotie de moeite waard is. Probeer het zeker eens uit, de kost van een promotie via Instagram is vrij laag. De kost van het gratis etentje dat je weg geeft verdien je snel terug wanneer je dankzij die promo jouw bereik enorm kan vergroten

Laat mensen altijd een vriend taggen en jouw foto delen in hun stories, op die manier is de exposure optimaal. Een andere leuke is maandelijks een diner weggeven tussen de mensen die foto's van jouw zaak delen (via jouw hashtag).

Je kan ook nog altijd via een influencer gaan werken, maar hou hier rekening mee dat het niet makkelijk is om een geschikte influencer te vinden voor jouw brand. Micro-influencers staan zeker open voor samenwerkingen maar daar moet je al wat budget voor kunnen voorzien. Reken voor een post van een micro-influencer een €100 tot €10 000 per post. 

Samengevat: Aan de slag in 10 stappen!

  1. Kies voor een bedrijfsprofiel (Je kan een persoonlijk account makkelijk omzetten, of maak een nieuwe aan)
  2. Maak je account vindbaar dankzij een herkenbare en unieke bio beschrijving!
  3. Post minstens één keer per dag en varieer.
  4. Let op: Instagram is een branding tool, geen (direct) sales kanaal! Gebruik het om je bereik te vergroten.
  5. Beperk je niet tot enkel productfoto's maar toon ook de mensen achter de schermen.
  6. Gebruik Geotags (locatie) en als je filters toepast, wees consistent en gebruik altijd dezelfde.
  7. Betrek je gebruikers geregeld door een vraag te stellen in het bijschrift.
  8. Gebruik voldoende en relevante tags voor een hogere vindbaarheid.
  9. Repost jouw klanten voor meer betrokkenheid.
  10. Experimenteer eens met promoties of influencers

 

Breng ons zeker een bezoek op Horeca Expo, stand 1573 in Hal 1.

Voeg commentaar toe

Loading