Onlinewerkrooster | Hoe verschijn je hoger in de ranking op bezorgplatformen

Hoe verschijn je hoger in de ranking op bezorgplatformen

We schakelen momenteel allemaal over op afhaal, heel veel restaurants schrijven zich nu in op Deliveroo, Takeaway.com, Uber Eats. Dat is deze periode natuurlijk te begrijpen, het enige nadeel voor jou als Horeca-ondernemer is nu, hoe kan ik nog opvallen in deze periode! En hoewel de meeste online bestelplatformen een eigen rangschikkingsalgoritme hebben kan je toch nog met bepaalde metrics hoger scoren. Deze blogpost is niet enkel interessant voor tijdens deze corona-crisis maar ook voor daarna, eentje om dus zeker te lezen.

 

1) Voer je levertijden in


Wanneer een consument een online bestelling wil plaatsen is de levertijd doorslaggevend in hun beslissing. Het is dus geen verrassing dat de applicaties de bezorgtijd als criterium gebruiken. Hoe sneller je als restaurant een online bestelling aanvaardt, hoe sneller de keuken kan beginnen en hoe sneller de bestelling wordt opgehaald en bezorgd. Je kan dit proces ook automatiseren, met bijvoorbeeld Deliverect

Sommige bestelplatformen bereken automatisch hoelang je restaurant er gemiddeld over doet om een bepaald gerecht klaar te maken. Ze gebruiken hiervoor de data van de vorige bestellingen. 

2) Scoor goed met klantbeoordelingen 


Hoe doe je dit? Wel door de klanten te geven wat ze willen, een goede prijs-kwaliteitverhouding, een snelle levertijd en een lekkere maaltijd. Momenteel is het ook zo dat heel wat horeca-zaken die positieve feedback enorm kunnen gebruiken, maar hoe vraag je hieraan? Wel simpel gebruik jouw social media om klanten aan te sporen om positieve feedback te geven, maar je kan ook bij levering het even snel op een briefje schrijven. 

3) Bied promoties en special deals aan 


Een andere manier om hoger te verschijnen is door in te zetten op special offers. Meestal heeft elke applicatie wel zo'n categorie. Héél wat mensen scrollen hierdoor. Mogelijks brengt één van onderstaande opties wel wat inspiratie voor bij jouw zaak:

  • Gratis dessert bij een bestelling vanaf...
  • Gratis levering bij een bestelling vanaf...
  • 1 halen, 2de aan 50%,...
  • X-aantal euro korting op je 1ste bestelling.

4) Geraak op de "featured" plaats


Heel wat platformen hebben een "featured" categorie, hoe je hierop geraakt is afhankelijk van platform tot platform. Het is een combinatie van diverse factoren zoals de score van jouw restaurant, de afstand van jouw restaurant en de klant, de voorkeurgegevens, de performantie van jouw zaak (snelheid, zie punt 1), en natuurlijk hoeveel bestellingen jouw restaurant heeft. 

 

 

 

Voeg commentaar toe

Loading