Onlinewerkrooster | Het personeelstekort in de horeca, wat doe je eraan?

Het personeelstekort in de horeca, wat doe je eraan?

Zonder personeel een horecazaak runnen is moeilijk, toch blijft personeel vinden een hekelpunt. De horeca heeft al jaren een slecht imago en vaak veranderen mensen om de haverklap van job. De focus ligt vooral op de personeelskosten, terwijl de tevredenheid van het personeel enorm belangrijk is. Zo zijn de voorwaarden niet beter geworden en ligt de werkdruk hoog. Wat kan jij zelf doen als horeca-ondernemer om toch het onderscheid te maken. 

 

Zoek personeel op de juiste plaats 

Je kan jouw personeel op verschillende plaatsen zoeken. Beperk je dus niet enkel tot één plek! Zet een advertentie in een lokale krant, reclamefolder, maar ook in een vakblad zoals  Lazy Monday. Ga op zoek in jouw eigen netwerk of vraag aan jouw bestaand team of ze geen perfecte kandidaten kennen. Daarnaast werkt het ook om jouw boodschap op social media te verspreiden. Denk hierbij aan jouw eigen Facebook/Instagram/..., maar ook aan jouw website en eventueel pagina's op Facebook. Wat ook werkt is uitzendbureau's of selectie-bureau's contacteren. Dit laatste heeft natuurlijk een hogere kostprijs, dus niet altijd mogelijk. 

Hoe val je op in de massa


Zie jouw personeel niet puur als een kost. Durf dat tikkeltje meer te bieden dan de horecazaak naast jou, en dan hebben we het niet enkel over het loon. Maar denk ook aan een 4daagse werkweek, een fiets bij de job aanbieden, overuren die worden uitbetaald, kledingbonnen.... . Wanneer iemand komt solliciteren vraag "wat vind je leuk?", zo weet je ook direct in welke richting je een personeelslid kan laten groeien. Investeer ook in personeelsuitjes, teambuiliding is nodig in elke sector. 

Wat je ook kan doen is jouw personeelsleden een video laten maken, laat hen vertellen hoe het is om in de zaak te werken. 

Zorg dat jouw personeel blijft


Nog belangrijker dan nieuw personeel zoeken is jouw huidige personeel houden. Simpeler gezegd dan gedaan. Hier volgen enkele gouden regels die jou hierbij helpen:

  • betaal niet het barema, maar wat jij een goed bedrag vindt voor het werk en hun prestaties
  • behandel hem zoals jij wil dat ze jouw klanten behandelen
  • realiseer dat zij het uithangbord, de influencers en het hart van jouw onderneming zijn
  • investeer in jouw mensen: praten, evalueren, groeien zijn de key-words
  • wees zelf professioneel: stuur geen negatieve berichten naar hen via whats app of sms! 

Employer Branding als techniek 


Marketing kan helpen in de zoektocht naar personeel. Wanneer je jouw horeca-zaak op een mooie manier durft promoten op Instagram en Facebook gaan de mensen sneller bij jouw terecht komen. Prachtige voorbeelden hiervan zijn Otomat en Bavet. Natuurlijk is dit niet makkelijk, maar het is een denkpiste die je zeker niet mag vergeten.

In het bedrijfsleven is het al populair maar je kan het ook goed in jouw horeca-onderneming toepassen. Wanneer iemand een geschikte kandidaat aanbrengt en deze blijft gedurende een x-aantal maanden kan je hem hiervoor een bonus geven. Je kiest zelf of je geld geeft of een goede fles champagne... Laat je ideeën de vrije loop. 

Kan technologie het tekort oplossen? 


Het zaalpersoneel doet 5 handelingen per bestelling. Ze komen de bestelling noteren, de brengen de bon naar de toog of de keuken, ze brengen de bestelling en er dient te worden afgerekend. Wanneer je tekort hebt aan zaalpersoneel gaan jouw klanten langer moeten wachten, met het risico dat ze gewoon op staan en vertrekken. Heb je al eens nagedacht om ergens de flow van dit proces te vereenvoudigen? We denken hierbij aan tablets die de bestelling rechtstreeks naar de keuken of toog sturen, maar je kan nog een stapje verder.

Wat als iedere klant zijn bestelling via een app kon doorgeven en via die app kon betalen. Het zaalpersoneel hoeft enkel nog de consumpties te brengen. Hierdoor kunnen ze veel vlotter iedereen bedienen. Je hoeft niet naar een self-service te gaan, maar gewoon de bestelling en betaling uit handen nemen. Natuurlijk is dit niet toepasbaar in elk type zaak, zo heb je in een sterrenzaak wel enige uitleg nodig en verwacht je die ook, maar in een gewoon restaurant? Why not?!

Heb je interesse in bovenstaande dan kan je best even naar deze website van Lightspeed surfen. 

Loading