Onlinewerkrooster | Het LEAN principe in de keuken

Het LEAN principe in de keuken

Een goede horecazaak is niet enkel een zaak die helemaal vol zit, ook de organisatie verloopt soepel. Zonder het lean-principe durft het al vaak een rommelboel worden. Wanneer een zaak een rommeltje wordt achter de schermen gaat dit ook vaak tot uiting komen voor de schermen, wat nadelig is voor de klanten natuurlijk. Wij geven je hier enkele voorbeelden die direct toepasbaar zijn in jouw horeca-onderneming. 

 

Via de lean-manier van werken willen we verspilling tegen gaan, dan hebben we het niet puur over voorraad, maar ook van energie en tijd. Wanneer je de onderstaande voorbeelden gaat lezen gaat het allemaal veel duidelijker worden. Dankzij het toepassen van deze tips ga je meer omzet maken door slimmer te werken. Dit laatste houdt in dat je dagelijkse moet evalueren. Ging er gisteren tijdens de service iets fout, wat was hier de oorzaak van? Hoe kan je dit aanpakken en voorkomen. 

Standaardisatie

In de keuken, maar ook achter de bar is het voor jouw als horeca-ondernemer, maar ook voor het personeel veel makkelijker wanneer alles een vaste plaats krijgt. Het is misschien wel de simpelste maar meest efficiënte tip die je onmiddellijk kan toepassen. Ik denk hierbij niet alleen aan de vaste plaats, maar ook de communicatie tussen zaal en keuken. Wanneer iemand telkens een andere afkorting noteert op de bon is het voor de keuken moeilijk om te blijven volgen. 

Visueel management 

Geef je vaste plaats aan met kleuren en stickers. Denk hierbij dan ook aan de plaatsing van documenten, bijvoorbeeld bij de levering, maar ook de contracten en andere papieren. Dit werkt tijdbesparend en indien je de sociale inspectie over de vloer krijgt kan je makkelijk de nodige documenten snel boven halen. Ook in de zomer kan je visueel management toepassen, nummering van de tafels en nummering van de bonnen zorgt ervoor dat de kans op een missing kleiner wordt.

Voorraadbeheer 

Voorraadbeheer is een echte must. Je gaat hier heel wat kosten mee besparen. Niet enkel omdat je onnodig producten gaat bestellen, maar de kans is ook veel kleiner dat je producten moet weggooien. Dat laatste is trouwens een grote bron van verspilling in veel horeca-ondernemingen. 

Wil je meer tips over het beperken van voedselafval, dan kan je best deze blog ook even lezen.

Wat is de sterkte van elke personeelslid

Het lijkt logisch dat je de persoon het beste inplant op de taak die hij het beste kan uitvoeren. Toch gebeurt dit niet altijd. Ontdek de specialisatie van jouw personeelsleden en plan hen in op de plaats die het best bij hen past. Een goede personeelsplanning is ook essentieel voor een goed draaiende zaak. Daarnaast moet je ook de flow van het proces bekijken. Heb je de indruk dat de gerechten ergens "lang onderweg zijn", dat klanten lang op hun drankje moeten wachten, bekijk dan het ganse proces en bekijk wat je hierin kan wijzigen. 

Maak ook ruimte en tijd om samen met jouw personeel te evalueren wat er beter kan. Daag elkaar uit om te werken aan een continue verbetering van de processen. Hou altijd in het achterhoofd dat je de verspilling wil verkleinen en de waarde voor de klant wil doen stijgen. Betrek ook het ganse team bij deze evaluatie. Vaak kan het inzicht van een buitenstaander (vb. een kok die de kelners evalueert), nieuwe ideeën en visies naar boven brengen. 

Digitalisering 

Het digitaliseren van processen kan veel verbetering brengen. Zo denken we maar aan het efficiënter beheren van jouw stock via programma's zoals Apicbase. Je kan via Apicbase niet alleen je stock beheren maar ook bekijken welke ingrediënten welke allergenen bevatten. Je gaat merken dat digitaliseren tijdsbesparend kan werken. Net zoals Onlinewerkrooster jouw planning kan vereenvoudigen, nu in deze post ga ik geen reclame maken voor ons programma. Je kan gewoon jouw demo aanvragen. En dan denken we ook nog aan AreTheyHappy en Resengo

 Wij staan trouwens met deze partners op Horeca Expo! Je vind ons in Hal 1 Stand 1643. 

 

Voeg commentaar toe

Loading