Onlinewerkrooster | 2018 achter de schermen

2018 achter de schermen

Het jaar is weer voorbij gevlogen, tijd om terug te blikken op wat we afgelopen jaar beleefd hebben.

2018 heeft alle verwachtingen overtroffen, onze stoutste dromen kwamen uit in dit knotsgekke jaar!
Lees hieronder wat er achter de schermen allemaal gebeurde ;-)

 

1 januari 2018,
We hebben 180 klanten en een team van 5 mensen. Best spannend als je weet dat we net onze eerste hire gedaan hadden in het sales team, Cescia, een pittige marketeer/inside sales die samen met mij de uitdaging aan ging om 15 nieuwe klanten per maand te vinden. 
Roadblock #1: er moet meer structuur komen in het sales team, alles wat in mijn hoofd zit moet neergeschreven én we hebben nood aan een professioneel CRM pakket om onze leads op te volgen. We testen op 1 week 13 CRM pakketten en komen uiteindelijk uit bij Pipedrive (I love pipedrive!). In 1 maand schrijven we pagina's aan one-note artikels, veel lange avonden die maand (de trent is gezet)...

 

1 maart,
Cescia begint te weten waar ze ons doelpubliek online kan bereiken, onze blog en daarmee onze website wordt populairder en er komen meer aanvragen binnen. Dit weet ik omdat we alle nodige stats uit pipedrive kunnen halen ;-). We verkopen bijna dubbel zoveel dan in de forecast en het wordt snel duidelijk dat we dit niet veel langer met zijn 2 gaan uithouden, we beginnen onze zoektocht naar onze eerste echte salestijger. 
Mijn vennoot Bert werkt op dit moment nog niet fulltime bij ons en we weten dat we naar de toekomst meer structuur moeten hebben in ons dev team om dit te doen groeien, we zetten een vacature open voor een dev team lead (god zij dank krijgen we RSZ korting voor de eerste werknemers).
Almost forgot; in mei vind onze eerste adviesraad plaats, na lang zoeken vind ik 3 profielen die ons perfect kunnen ondersteunen. Iets wat ik al een tijdje miste is eindelijk terug #mentorship.

 

1 april,
Naarmate ons team groeit verslechterd onze relatie met onze toenmalige verhuurder, we hadden op dat moment niet de luxe om te zoeken naar een nieuw kantoor en proberen ons te schikken maar uiteindelijk kiest onze huurbaas er toch voor om het contract op te zeggen (talk about bad timing...). We bezoeken een pand of 5 en realiseren dat dit allemaal boven ons budget zit, om nog niet eens over de initiële inrichtingskosten te spreken. Je moet je realiseren dat we ondertussen al bijna een jaar op een operationele cashflow van 2 maand leven.
Uiteindelijk komen we uit bij een nieuw project uit in Lommel waar men ambieert om een moderne Co-working space te maken. 2 weken later tekenen we en zijn we de eerste bewoners (buiten de eigenaars) van Noordlink! (Bart Lambrecht HELD!!!).
In deze maand start onze dev team Lead Geert en start Tim met zijn stage. Geert, een oude klasmakker van Bert en mezelf kiest om mee zijn schouders onder ons project te zetten.
Rond deze tijd loopt ook ons imec.istart traject af, we zijn officieel istart alumni, soms beginnen we zelfs te denken dat we weten waarmee we bezig zijn. ondertussen zijn we al gestart in een nieuw coaching traject: Scale-up van Sirris en Agoria (beide aanraders!!!)

 

1 mei,
Ondertussen is de voorbereiding naar de zomer toe in de horeca sector (nog steeds onze grootste sector) volop begonnen en verzuipen Cescia en ik in het werk. Nieuwe leads kunnen niet snel genoeg meer gecontacteerd worden en nieuwe sales worden soms niet meer binnen de week opgestart (yes i know, een week is niet lang maar als het begint aan te slepen wordt het alleen maar meer en meer). Gelukkig tekent in mei Kristof bij ons, onze eerste full time sales komt bij het team. Die maand breken we alle records en sluiten er 52 nieuwe vennootschappen zich aan bij onlinewerkrooster, daarnaast sluiten we onze eerste echt grote deal met een hotelgroep met meer dan 20 vennootschappen in portefeuille.
De laatste vrijdag van die maand houden we spontaan een afterwork (wonder boven wonder kan bijna iedereen) en gaan we karten, eten, en pinten drinken...

 

1 juni,
(de dag voor mijn verjaardag, dit heeft geen toegevoegde waarde)
We maken ons klaar om nog 1 maand te knallen omdat we verwachten dat juli - augustus een rustigere periode wordt.
Wegen extra sales komt er wat budget bij en we wagen de volgende stappen: Mathias komt als Sr Dev bij het team en Bert, mijn vennoot werkt nu zo goed als fulltime voor ons. Ook deze maand gaan we over onze targets.
We willen nog meer insights in onze sales stats en besluiten om een BI tool aan te schaffen: Cumul.io
Na zijn stage besluit Tim ook om voltijds voor ons te komen werken (yeah baby!). Hiermee gaan we de zomer in met 6 dev en 3 sales, iedereen verklaart ons gek. Onze closure rate zit op 36% (wat blijkbaar enorm hoog is voor software/Saas) en we winnen de meeste deals waar concurrentie in betrokken is. Toch willen we meer inzetten op ontwikkeling want het is juist ons product dat ons een concurrentieel voordeel geeft (+ er zitten nog zoveel ideeën in ons hoofd die we willen uitwerken)

 

juli - augustus
Wat ik voorspelde als een rustige maand(en) is helemaal niet zo rustig en met wat vindingrijkheid van onze sales halen we toch onze cijfers.
Bert en ik zijn al een paar weken wat meer op de achtergrond te vinden, meer en meer aandacht moet naar onze funding gaan. Onze plannen zijn op zijn minst ambitieus te noemen en we zoeken partners om dit samen te verwezenlijken. Jammer genoeg wil onze eerste investeerder PMVz niet hun reeds beloofde bedrag uitbreiden omdat ze vinden dat we te snel willen groeien en niet helemaal geloven in het project (this really get's you down!). Ondertussen hebben we al met een paar business angels gesproken maar er zit niet echt iemand tussen waar het mee klikt of die toekomstige rondes zou kunnen faciliteren.

Op dat moment wordt luik 3 concreter: coörporate funding, we vinden elkaar snel in en plots komt dit in een stroomversnelling. Na met een paar mensen te spreken en een aantal rendez-vous met Peter s'Jongers, CEO van Protime (en een overeenkomst over de cijfertjes) besluiten we om Onlinewerkrooster te verkopen aan Protime, onderdeel van de SD Worx Group. Dit zorgt voor stabiliteit in het team, we krijgen ondersteuning zodat administratieve taken wegvallen bij ons én er komt een heel sales team bij om Onlinewerkrooster te verkopen (als ik ze overtuigd krijg). 
Naast de overname krijgen we ook 500k funding om onze groeiplannen te verwezenlijken, de start voor de volgende periode is gemaakt!!!

 

September - Oktober
De zomer loopt op zijn einde en het is tijd om terug een nieuw profiel aan te nemen in ons team. We kiezen om een profiel te zoeken wat we nog niet hebben - een echte trainer. Na een tijdje komt Tim bij ons team (inderdaad dit is een andere Tim), hij zal er mee voor zorgen dat onze nieuwe klanten snel en goed opgestart worden.
Ondertussen zetten we de laatste puntjes op de i omtrent de overname en beginnen Bert en ik kennis te maken met het Protime team. Tot onze verbazing zijn er toch al veel mensen die Onlinewerkrooster kennen, onze ontvangst overtreft onze verwachtingen, we zetten direct een aantal verbeter trajecten op, PT helpt ons met de lancering van horaireonline.be om zo de waalse markt op te gaan én het sales team zit op hete kolen om een demo te krijgen van ons product. Hieronder een foto van een demo sessie bij Protime. Het lijkt er meer en meer op dat Protime ons echt ons ding zal laten doen en onlinewerkrooster zijn eigenheid niet zal verliezen.
Nu er terug budget is halen we nog 1 extra dev aan boord, Sfen (dit keer van een externe partij).


1 November
Alle puzzelstukjes beginnen in elkaar te passen maar toch kraakt het langs alle kanten. November was vorig jaar onze topmaand en Kristof en ik willen zeker niet onderdoen (november = HorecaExpo maand). Ondertussen komen er zoveel nieuwe klanten bij dat zelfs onze server begint te kraken en onze klanten beginnen performanceverlies te lijden. Gelukkig hebben we dit samen met Protime tijdig gespot en zijn we klaar om over te gaan naar een nieuwe omgeving.
Op de Expo staan we voor het eerste met 4 partijen op 1 stand, verenigd onder het nieuwe label (h)eerlijk digitaal. Een groot succes voor ons, in november tekenen we voor de 2e keer meer dan 50 nieuwe klanten in 1 maand. Also, voor het eerst verkoopt een Protime sales Onlinewerkrooster zonder enige tussenkomst van ons (dat smaakt naar meer), vooral voor Wallonië worden leads nu vaak doorgegeven aan het PT team in Wallonië (Mike Michiels - topkerel!)
PS eindelijk hebben we onze native iOS en Android app uitgebracht.

 

1 December
Na een overweldigend November lopen we ver achter met onze opstarten, mensen moeten nu soms meer dan 2 weken wachten. We beslissen om opnieuw op zoek te gaan naar iemand die de sales kan ondersteunen en klanten kan opstarten (wie oh wie wordt ons nieuwe teamlid). Het jaar loopt ten einde en de balansen worden opgemaakt.

 

Blijven gas geven in 2019
Wanneer ik terug kijk naar 2018, voel ik vooral dankbaarheid.

Dank aan de ondertussen meer dan 500 klanten over meer dan 750 vestigingen die ons met hun HR vertrouwen.
Dit is dé reden van onze groei, het afgelopen jaar draaide we meer dan 40% meer omzet dan verwacht.
Met de overname is de toekomst van Onlinewerkrooster verzekerd en krijgen we de ruimte om verder te groeien als Scale-Up

Dit zou niet mogelijk geweest zijn zonder ons fantastisch team, dat dit jaar groeide van 5 naar 11 mensen.
(En dank aan de meer dan 50 sollicitanten die we dit jaar over de vloer kregen)

Het is moeilijk in te beelden dat 2019 nog straffer zal worden maar als ik zie wat er aan komt, durf ik er bijna mijn hand voor in het vuur steken.

Succes voor alle ondernemers die nog in hun kinderschoenen staan en elke dag bestookt worden met nieuwe uitdagingen om vervolgens 70 uur per week te werken om deze op te vangen!
Aan deze mensen wil ik nog 2 hints meegeven:
1.  Zolang je vooruit blijft gaan ben je goed bezig, maak niet alleen week maar ook kwartaal plannen (lekker agile), verder plannen heeft vaak als start-up geen zin (behalve je financieel plan natuurlijk. Als je achterstand hebt, probeer dit zo snel mogelijk weg te werken, anders wordt de last/stress alleen maar groter en voor je het weet zit je in een neerwaartste spiraal waar heel je team onder zal leiden. 
2. Talent is everything! Neem mensen aan die beter zijn dan jezelf in hun vakgebied (I know cliché...). Als je dit niet kan (meestal vanwege budget), naam dan mensen aan die "het echt willen" (je moet geen HR expert zijn om die te herkennen, dit voel je aan in het eerste gesprek).

Voeg commentaar toe

Loading