Onlinewerkrooster | Begin nu met het tegengaan van diefstal in jouw onderneming

Begin nu met het tegengaan van diefstal in jouw onderneming

Diefstal komt dagelijks voor in de horecasector, teveel alcohol in een drankje gieten is de meest voorkomende vorm, of diegene waar jij het eerst aan denkt. Misschien is het ook de minst erge vorm en kan je jezelf wel wat andere problemen bedenken. Het grootste probleem is dat jouw personeel aan de haal gaat met de inhoud van de kassa.Toch kan je diefstal op enkele manieren tegengaan. Zo is het belangrijk dat jij kennis hebt van jouw stock, kassa-inhoud maar ook dat je jouw personeel de volle 100% kan vertrouwen. Wij geven hier enkele tips om (alcohol-)diefstal tegen te gaan, zo heb je toch al een zorg minder aan jouw hoofd. Want ondernemen dat is elke dag leren. Naast tips geven we jou ook de bekendste triggers mee die ervoor zorgen, zodra je deze kan identificeren ben je al een stap dichterbij de oplossing.

 

Een drankje weggeven aan kennissen kan misschien sympathiek zijn, wanneer jouw personeel dit echter elke week gaat doen zonder jouw medeweten kan de rekening op het eind van het jaar hoog zijn. Een beetje meer uitschenken dan nodig is een ander voorbeeld van diefstal waar de horeca-ondernemer vaak mee wordt geconfronteerd. Geld dat uit de kassa verdwijnt is natuurlijk de ergste vorm van diefstal. Of wat als de flessen sterke drank gewoon uit de stock verdwijnen? Het aantal voorbeelden van diefstal in de horeca-sector zijn heel uitéénlopend, maar je moet ze wel allemaal serieus nemen.

Triggers 

Wanneer je als ondernemer vaak afwezig bent in de zaak zijn onderstaande triggers nog belangrijker om in het achterhoofd te houden. Hoe groter een onderneming wordt (bv meerdere zaken, meer personeel), hoe groter het risico op diefstal kan worden. Jouw personeel is de belangrijkste factor, zij komen namelijk dag in dag uit in contact met jouw stock en kassa. Test hun integriteit al tijdens het sollicitatiegesprek. Ook op de werkvloer is het belangrijk dat er een vorm van "sociale" controle is tussen de medewerkers, zeker wanneer je als eigenaar vaak afwezig bent. Daarom is de betrokkenheid een belangrijke factor, wanneer medewerker een goede band hebben onderling en met hun baas gaan ze zich oprechter gedragen. Vooral in plaatsen met veel jonge klanten is dit belangrijk. Die durven wel eens achter een drankje bedelen onder het motto "geef je ons niets, dan ben je niet cool". 

Evalueren

Beter genezen dan voorkomen, maar om te voorkomen moet je natuurlijk eerst weten waar het probleem zit. Hier kun je achter komen door te evalueren waardoor je de meeste winst misloopt. Indien je het gevoel hebt van een diefstal kan je jezelf inplannen op het werkrooster bij dit personeelslid. Evalueer hem, misschien heeft hij zelf geen idee dat hij teveel alcohol in de cocktails mengt. 

Verantwoordelijke in elke zaak

Heb je meerdere ondernemingen zorg er dan voor dat er iemand aangeduid kan worden als vervangende opzichter. Train hem/haar in het opmerken van fraude of diefstal. Dit moet iemand zijn die je ten volle kan vertrouwen en die ook de andere medewerkers een goed gevoel geeft.  

POS (=Point Of Sale) kassasysteem

Het POS systeem is een computergestuurd kassaregister. Het is uitgebreider dan een standaardkasssaregistersysteem en bestaat uit hard-en software. In de meeste gevallen hebben POS systemen een touchscreen en dankzij dit systeem is het ook mogelijk om de bonnen voor de keuken te printen, barcodes te scannen,.. enz. Er zijn verschillende voordelen zoals de uitgebreide dataopslag, de makkelijke werking en de efficiëntie. Zo zijn er onder andere functies als voorraad-en kasbeheer. Het is een goede manier om precies bij te houden wat er inkomend en uitgaand is. Indien je onaangekondigd de kassa gaat controleren, kan je diefstal van cashgeld snel ontdekken. Hier moet je natuurlijk wel een beeld hebben van de inhoud en wat er binnen- en buitengaat, zo'n kassasysteem kan je hierbij enorm helpen. 

Beveiligingscamera's

Camera's installeren geeft je als eigenaar van een horecazaak niet het beste gevoel, maar als diefstal vaak voorkomend is en een probleem blijft, is bijna de enige oplossing. Als er camera's hangen zijn mensen niet geneigd om te gaan stelen, het vormt een duidelijke waarschuwing. Daarnaast kan je dankzij de camera's misschien de dader identificeren. Opletten wel, zomaar camera's hangen zonder jouw personeel in te lichten is niet wettelijk.

Voorraad

Het is vanzelfsprekend dat de voorraden worden bijgehouden, zorg er echter ook voor dat deze op een plaats staat waar alleen diegene die deze nodig hebben aan kunnen. Zorg dat deze voorraden regelmatig worden nageteld, zeker na een levering. Controleer je wekelijks dan krijgt jouw personeel ook het gevoel dat je echt bezig bent met de stock en jouw zaak. Ze beseffen dan dat het risico op stelen te groot wordt, of ze willen zich er zelf niet meer aan wagen. 

Afspraken

Het is belangrijk dat je jouw personeel volledig vertrouwt, hou hier dan ook rekening mee bij de sollicitaties. Neem de tijd om een gesprek met de persoon voor je te voeren. Bespreek wat hun taken zijn en wat er van hun wordt verwacht. Maak duidelijke afspraken en vermeldt deze ook in een contract, dat jouw personeel uiteindelijk ondertekent. Zorg ervoor dat het voor iedereen duidelijk is dat ook het weggeven van drankjes onder diefstal hoort en wat de consequenties hiervan zijn. Maak het onderwerp diefstal ook bespreekbaar met je werknemers. 
Zorg dat, indien er afspraken zijn over drankjes weggeven, deze door iedereen gekend zijn en dat je personeel ook bijhoudt hoeveel ze op een avond weggeven. Door glazen met logo's te gebruiken en te schenken uit een tap of kleine flesjes, kun je ervoor zorgen dat je personeel niet telkens, zonder het te beseffen, teveel in een glas doet. Zorg ervoor dat je betrokken bent in je onderneming en dat je controleert wat er in-en uitgaat.

De originele post komt van de Lightspeed blog en kan je hier vinden!

 

 

Loading