Onlinewerkrooster | 5 tips om te scoren met jouw aperitiefkaart

5 tips om te scoren met jouw aperitiefkaart

Aperitieven is hot and happening, je kan het niet meer wegdenken uit de huidige café cultuur. Meer en meer mensen genieten graag van een aperitief voor het diner of gewoon om de werkdag af te sluiten. Hier kan je als horeca-ondernemer dus beter gebruik van maken. Een aperitief heeft als doel de eetlust aan te wakkeren, wij geven jouw enkele tips hoe je dat best aanpakt.

 

 

1. Licht alcoholisch graag

Aperitieven draait om gezelligheid, de consument wil genieten van een glaasje in combinatie met eventueel een hapje en zijn of haar gezelschap. Dit doet hij het liefste met licht alcoholische dranken en zelfs non-alcoholische drankjes vallen in de smaak. Een aperitief moet de eetlust opwekken en niet vervangen. Hou dit in jouw achterhoofd wanneer je de kaart van jouw zaak een update wil geven. Heel trendy en perfect om aan deze eisen te voldoen zijn de versterkte wijnen of vermout. Je hebt zowel een zoete als bitter variant, en het is die licht bittere met rode kleur die ideaal is om als aperitief op de kaart te zetten. Het is een perfecte dorstlesser en heeft niet zo'n hoog alcoholgehalte. 

Naast licht alcoholisch mag je ook de alcoholvrije opties of de mocktail. Ook hier kan je jouw creativiteit de vrije loop laten, maar gemberbieren en koude thees zijn momenteel de hipste opties. 

 

2. Hippe aperitieven die op jouw kaart moeten 

Jongeren zijn gek van cider, maar ook cava of champagne zijn dranken die niet op jouw kaart mogen ontbreken. Schuimwijn is trouwens ook terug van weg geweest en zeker in de zomermaanden kan jouw consument wel eens genieten van een Aperol-Spritz of Hugo. Budget-vriendelijk scoren de schuimwijnen zoals Cava, Prosecco, Spumante, Crémant en Sekt heel goed. Wat we wel merken is dat ze meer en meer met ijs worden geserveerd. Dat maakt het geheel iets verfrissender, plus de alcohol wordt wat verdunt. 

Wil je echt iets speciaal op de kaart, ga dan voor een champagnebier! Ideale smaakcombinatie dankzij het volle van het bier en het frisse van de champagne. Ze zijn een stukje duurder, maar misschien wel nu ideaal om te lanceren in jouw horeca-onderneming.  

 

3. Het oog wil ook wat! 

De tijd van een gewoon glaasje sherry ligt dus ver achter ons. Daarnaast zijn klassieke glazen ook uit den boze, het moet allemaal knap, liefst in glazen met trendy kleuren, prachtige garneringen en ijsblokjes. Over ijsblokjes gesproken, de gin tonic is één van die apertiefdrankjes die zich perfect lenen tot een kunstig geheel. Serveer het in een groot glas, met slecht één grote ijsbol. Het oogt veel kunstiger, je drankje blijft langer koel en je kan het makkelijk decoreren. 

 

4. Ga eens voor een Belgisch aperitief

Ook België telt schuimwijnproducenten, vooral de regio's Haspengouw, Maasvallei, het Hageland en het Heuvelland in de westhoek. Niet enkel schuimwijn, maar ook een Belgisch biertje kan perfect als aperitief worden aangeboden. Denk hierbij aan de biertypes die de maag openzetten, kenmerkend hierbij de verfrissende smaak en een niet te hoog alcoholpercentage. Dit jaar een musthave de artisanale pils, witbier, oude geuze of de IPA (Indian Pale Ale). 

 

5. Een hapje hoort erbij

Geen apéro zonder hapjes. En deze hoeven helemaal niet ingewikkeld te zijn, denk aan seizoenproducten om dipgroentjes, soepjes of dipsausjes te bereiden. Serveer met lekker krokant brood. Maar ook olijven, noten en kaas is een winner. Hapjes om te delen stimuleren ook om langer te blijven zitten, want het is gezellig en natuurlijk om een 2de drankje te bestellen.

De mosterd voor dit artikel gingen wij halen bij Horeca Magazine, een vakblad dat je niet mag missen. 

 

Loading