Onlinewerkrooster | 7 tips om een No-Show te counteren!

7 tips om een No-Show te counteren!

De grootste doorn in het oog van elke horeca-uitbater, zo kan je de “no-shows” wel noemen. 7 op de 10 restaurants heeft echter vaak last van no-shows. Volgens 43% van de restaurantuitbaters geeft ook aan dat dit probleem is gegroeid het afgelopen jaar. Vooral zaterdag blijkt een populaire dag te zijn om niet op te dagen. Menig horeca-uitbater heeft zijn frustraties al wel eens op sociale media geuit. Terecht, maar klagen op facebook is niet echt aantrekkelijk. Ik als consument heb hier geen boodschap aan, maar hoe ga je wel om met die no-shows? Wel dat kom je in dit artikel te weten.

Kortingen of toch een voorschot?!

Voor 61% van de restaurateurs is een voorschot vragen absoluut not done, het schaadt enkel het imago van het restaurant en klanten haken vaak af wanneer ze het woord “voorschot” horen. In theorie is het echter wel iets wat in de hotel-sector vaak wordt gebruik. Klanten krijgen een aanbetaling via creditcard of iDeal. Wanneer mensen weten dat ze geld gaan verliezen gaan ze wel annuleren. Hou het annuleren ook simpel, via een sms of whatsapp. Dit verkleint de stap om effectief te verwittigen. Je kan deze maatregel bijvoorbeeld ook enkel toepassen bij tafels vanaf een x-aantal personen.

Geef een “vroegboekkorting”, wil je toch een voorschot vragen, combineer het dan met een korting. Boek je een diner voor een bepaalde datum en betaal je een voorschot dan krijg je misschien €10 korting per persoon. Je kan ook bepaalde menu’s goedkoper aanbieden op tijdstippen die niet zo populair zijn. Zo lok je ook klanten naar jouw restaurant buiten de piekperiodes. Naast de vroegboekkorting kan je ook werken met “ticketverkoop”, je verkoopt voor een zaterdag ticketjes, dit ticketje breng je gewoon in vermindering bij de rekening. Het is hetzelfde als een voorschot, maar het klinkt wat anders. Soms zit het verschil in de kleine dingen.

Persoonlijk contact is belangrijk!

Stuur ook een bevestiging en een herinnering. Hiervoor heb je alvast het telefoonnummer nodig van de klant, wat hem ook weer minder anoniem maakt. De klant gaat zonder die anonimiteit minder geneigd zijn om niet op te dagen. Je hebt immers zijn contactgegevens. Wat ook altijd kan is in jouw bevestiging toevoegen dat “hij even iets kan laten weten als hij verhinderd is, zodat de tafel aan iemand anders kan worden gegeven”. Zo maak je hen ook bewust van het probleem. Die herinnering mag best vaker dan 1 keer in de mailbox arriveren van de klant. Of combineer een mail met een telefoontje, het kost wel wat tijd, maar dat laatste is net een tikkeltje minder anoniem.

 Zie het als een opportuniteit wat dacht je van een bericht à la “Last minute tafeltje vrijgekomen, het aperitief is van het huis”. Hoe meer je korting geeft aan de last minute beslissers, hoe groter de mogelijkheid dat het tafeltje nog volzet geraakt. Zo blijf je niet met jouw verse producten zitten en heb je toch nog inkomsten. Wat je ook zeker mag doen is toch het probleem aankaarten maar probeer het dan met een vleugje humor in plaats van er een klaagzang van te maken. Denk in de trend van “door de voorbije no-shows zijn wij genoodzaakt dit lekkere eten zelf te nuttigen”.

Analyseer en communiceer 

Een maatregel die ook kan werken is het aantal tafels dat te reserveren is beperken. Zo beperk je het risico en hoef je geen tafels vrij te houden voor gasten die toch niet komen opdagen. Wanneer je een goed idee hebt van het percentage dat niet komt opdagen kan je natuurlijk ook altijd gaan “overboeken”. Maar dit doe je best pas na een grondige analyse van de cijfers. Het beperken van de te reserveren tafels is een veel veiligere manier.
Indien je de mogelijkheid hebt kan je ook gewoon geen reservaties meer opnemen, maar jouw zaak moet zich hier natuurlijk wel toe lenen.

Merk je dat vaak dezelfde personen niet komen opdagen, blokkeer hen dan gewoon of neem zijn reservering niet meer aan. Het klinkt drastisch, maar wanneer iemand dit meermaals doet, dan heb je hier zelf ook niets aan.

Uit onderzoek blijkt dat de populairste dag om niet op te dagen zaterdag is, je kan bovenstaande tricks ook enkel toepassen in het weekend. Wil je op zaterdag een tafel reserveren? Dan moet je er snel bij zijn of je kan het gedurfde voorschot vragen. Dat laatste is natuurlijk iets wat je goed moet overwegen. Weet dat goede communicatie al heel veel ontevredenheid weg neemt. Wanneer je nieuwe reservatie-maatregelingen invoert, deel deze met jouw klanten, geef aan waarom je deze maatregelingen gaat toepassen.

Heb je al een reservatiesysteem, vraag dan een demo aan en wij helpen jouw dit integreren met jouw personeelsplanning. Klik hier!

Benieuwd wat Onlinewerkrooster voor u kan doen?

Vraag een demo aan en ontdek de voordelen!
Loading