Onlinewerkrooster | 7 tips voor het voeren van een goed Horeca functioneringsgesprek!

7 tips voor het voeren van een goed Horeca functioneringsgesprek!

De maand juni is aangebroken, het ideale moment voor een tussentijds functioneringsgesprek met je Horeca team. Om dit functioneringsgesprek goed te laten verlopen , hebben wij van Onlinewerkrooster een 7 tal tips gezocht voor de horeca ondernemer.

Analyseer eerst jezelf!

Denk alvorens de functioneringsgesprekken na over uzelf. Ga na of je zelf de verplichte acties uitvoerde zoals het hoorde. Hierbij denken we aan de registratiehistorie, houding ten opzichte van het personeel, de communicatie … . 

Natuurlijk kan je ook tijdens het gesprek even polsen bij je personeel.

Maak een goede voorbereiding!

Een goede voorbereiding is essentieel voor een productief functioneringsgesprek. Maak een lijst van de punten die je wil bespreken en zorg ervoor dat ieder punt aanbod komt tijdens het gesprek.

Bekijk het personeelsbestand op voorhand, met de juiste tools kan je zien wanneer ze gewerkt hebben , verlof hebben aangevraagd/genomen, wanneer ze hebben ziek gemeld, registratiehistorie … . Zo ben je als horeca ondernemer helemaal up-to-date met je personeel.

Laat je medewerkers weten wat jij belangrijk vind!

Gebruik je functioneringsgesprek om je medewerkers eraan te herinneren welke KPI's (key performance indicators) belangrijk zijn voor jouw zaak

Als je medewerkers niet weten wat belangrijk is, kunnen ze hun werkmethode ook niet hierop afstemmen.

Stel duidelijke doelen voor je personeel!

Stel voor elk personeelslid doelen op. Deze doelen gaan je helpen om tijdens je volgende functioneringsgesprek je personeelslid te evalueren.

Je hoeft deze doelen niet te beperken tot de operationele kant van je zaak, zet ook doelen ivm de ontwikkeling van de persoon in kwestie, dit zal hen extra motiveren!

Wees duidelijk!

Het communiceren van de aandachtspunt(en) naar je werknemer moet op een correcte en duidelijke manier gebeuren. Licht de aandachtspunten toe met een voorbeeld dat je recent bent tegen gekomen.

Begin steeds met de positieven punten van je werknemer in kwestie. Vervolgens bespreek je de negatieve punten die je tijdens de voorafgaande maanden hebt vastgesteld.

Sluit ieder functioneringsgesprek positief af!

Analyseer het functioneren van je hele team!

Meestal worden functioneringsgesprekken enkel gevoerd om je medewerker individueel te beoordelen. Als horeca ondernemer is het ook belangrijk om een beeld te kunnen vormen over het doen en laten van je personeel.

Dit kan je gemakkelijk verwerken in je lijst met punten om te bespreken. Zo kan je eventuele verbeteringen waarnemen uit het vragenformulier.

Maak een verslag!

Bij je lijst met punten om te bespreken kan je makkelijk wat ruimte laten voor het noteren van enkele belangrijke punten. Zo kan je duidelijk zien welke punten te verbeteren vallen en welke niet . Laat de werknemer in kwestie ook het verslag eens doornemen, zodat hij nog eventuele opmerkingen kan geven alvorens hij akkoord gaat.

Dit verslag kan je ook als basis gebruiken voor het volgende functioneringsgesprek. Zo kan je zien of de negatieve punten van je werknemer zijn verbetert .

 

Loading