Onlinewerkrooster | 7 Tips voor het motiveren van je Horeca werknemers

7 Tips voor het motiveren van je Horeca werknemers

In de vorige blog bespraken we 6 symptomen van een ontevreden horeca werknemer. In deze post gaan we 7 motivatie tips bespreken die toepasbaar zijn op je horeca personeel. We gaan niet alleen kijken hoe je je personeel kan motiveren maar ook hoe je ervoor kan zorgen dat je personeel niet bij een concurrent gaat werken. Het onlinewerkrooster team heeft de volgende tips voor u bij elkaar gezocht !

Investeer in je werknemers

Investeren in je werknemers is een groot begrip , dit kan gaan van een training tot een teambuilding evenement . Door je werknemers de mogelijkheid te geven om enkele gespecialiseerde trainingssessies te volgen , blijven ze langer gemotiveerd en geëngageerd .

Investeer ook in kledij. Je personeel voorzien van kleding creëert niet alleen een experience voor je gasten maar creëert ook een gevoel van samenhorigheid tussen de werknemers.

Naast professionele investeringen is het zeker zo belangrijk om ook een leuke groepssfeer te creëren. Een teambuilding evenement waar je personeel echt moet samenwerken, zoals een survival, is hier een klassiek voorbeeld van.
Er is zelfs iemand van onze klanten die dit een stap nam en met zijn personeel een nacht ging kamperen.
Ander voorbeelden die je als horeca ondernemer kan doen zijn bijvoorbeeld een sport evenement bijwonen, een avondje uit in je favoriete discotheek, met het hele team op weekend gaan … .

Probeer dit minstens 1 keer per jaar te doen, laat zien dat je bereidt bent om in je personeel te investeren en je zal een hecht team krijgen!

Zeg duidelijk wat je van je werknemers verwacht

Voor een horeca ondernemer en zijn personeel is het zeer belangrijk om te weten wat er van mekaar verwacht wordt. Vaak is het zo dat het personeel niet exact weet wat er van hen verwacht wordt. Dit zorgt voor misverstanden , dikwijls konden deze misverstanden vermeden worden door open communicatie. Denk hier even over na, je kan beter teveel communiceren dan te weinig!

Duidelijke communicatie maakt het werk ook des te aangenamer voor je werknemers, niets is zo vervelend als je werk aan het doen zijn en niet weten of je eigenlijk wel juist bezig bent.

Geef je personeel feedback

Voor personeel is het zeer belangrijk om te weten of ze goed werk leveren. Zowel collega’s als klanten kunnen de nodige feedback voorzien. De motivatie van de werknemer zal stijgen wanneer hij/zij de opbouwende feedback krijgt. Eventueel kan je hem een gespecialiseerde training cadeau doen, dit zorgt weer voor extra motivatie .

Het is als horeca ondernemer aangeraden om op regelmatige basis functioneringsgesprekken te voeren met je personeel. Maak notities van deze gesprekken, zo weet het personeel wat hun sterke punten zijn maar ook hun verbeterpunten. Daarnaast is het ook een aanknopingspunt voor het volgende gesprek. Hou minstens 2 keer per jaar een functionering gesprek.

STOP: dit klinkt mogelijk als overkill voor sommige horeca zaken maar elke professionele werkgever, in elke sector, houdt 1 of 2 functioneringsgesprekken per jaar. Deze gesprekken zijn niet alleen goed om feedback te geven maar kunnen voor zoveel meer gebruikt worden.

Like onze facebook pagina om binnenkort onze tips te ontvangen voor een goed en gestructureerd functioneringsgesprek.

Een schouderklopje

Meestal wordt het personeel enkel aangesproken als er iets is misgelopen. Maar wanneer ze iets positief doen voor je horecazaak dan wordt dat maar als normaal beschouwd.

Als horeca ondernemer is het aangeraden om zo nu en dan je personeel eens een complimentje te geven. Dit geeft je werknemers extra motivatie !
Jij hoort toch ook graag wanneer mensen positieve feedback geven over hun bezoek aan je zaak, deel dit met je personeel, laat weten dat mensen tevreden zijn dankzij hun goed werk !

Beloon je personeel

Wanneer men personeel beloont zorgt dat voor een extra motivatie. Natuurlijk moet je ze niet belonen wanneer ze enkel hun job doen. Beloon ze wanneer ze iets extra’s hebben gepresteerd of wanneer je op hen kon rekenen als er iemand ziek viel.

De beloningen kunnen variëren , je kan inspelen op hun hobby bijvoorbeeld een personeelslid voetbalt bij de plaatselijke club , hem kun je dan een voetbal ticket geven van zijn favoriete club.  Of geef een korting zodat deze werknemer kan komen eten met 2, ...

Wees creatief en probeer een link te creëren met de werknemer in kwestie.

Uitgebreid taken pakket

Zorg voor een uitgebreid takenpakket zodat het personeel niet iedere keer de zelfde taak moet uitvoeren. Verschillende taken creëert variatie en dat zorgt dan weer voor extra motivatie.

Probeer ook een bevoegdheid te creëren door bijvoorbeeld iemand verantwoordelijk stellen voor de keuken. Daardoor gaan ze nog efficiënter werken en krijg jij meer tijd om te investeren in je zaak.

Zorg voor wat competitie

Motiveer je personeel om zo goed mogelijke resultaten neer te zetten.
Bijvoorbeeld: neem een item op je kaart waar je voldoende marge op draait, bijvoorbeeld Duvel. Maak een wedstrijd voor je werknemers om zoveel mogelijk duvels te verkopen op 1 dag. 
Je zal zien dat dit hen niet alleen gaat motiveren maar dat dit ook een extra fun factor introduceert op de werkvloer. De werknemers die het meest verkocht heeft kan je dan weer belonen of een extra schouderklopje geven.

Let op competitie kan leuk zijn, maar kan ook gevaarlijk zijn omdat het de personen die minder presteren kan demotiveren. Je moet dus altijd een oogje in het zeil wanneer je dit gaat doen!

 

Vind je deze post interessant? Deel hem met je vrienden op social media via onderstaande knoppen en like onze facebook page om meer tips voor horeca ondernemers te ontvangen!

 

 

Loading