Onlinewerkrooster | 4 Tips om een totaal beleving te creëren in je HORECA zaak

4 Tips om een totaal beleving te creëren in je HORECA zaak

De hedendaagse gast is niet meer tevreden met enkel een lekkere maaltijd . Gasten willen een beleving ervaren wanneer ze een bezoek brengen aan je horecazaak. Zo kun je als horecazaak je onderscheiden van de rest.
Daarom hebben  wij van Onlinewerkrooster een viertal tips beschreven waarmee je je horeca zaak kan omtoveren in een echte belevenis.

 

1. Inrichting

Het klinkt cliché , maar de inrichting bepaald een groot deel van de ervaring die de gast beleeft. Zorg eerst en vooral dat de gast zich welkom voelt. Bedenk daarna een uniek concept! Dit concept kan je uiten met de gehele inrichting van je horecazaak.

Bijvoorbeeld: unieke stoelen, een speciale tafelzetting, kasten … je kan het zo gek niet bedenken. Zorg er zeker voor dat de gast zich comfortabel voelt, dan zal hij langer in je horeca zaak vertoeven. Speel in op de gerechten die je op je kaart zet.

1 foto zegt meer dan 1000 woorden, hieronder zie je de inrichting van Vintro een Food, Wine & Tapas bar met runds specialitieten; uit wijnegem. Het rustieke karakter is een goede match met een tapas bar.

Een niet al te evidente aanrader is om een open keuken te maken in het midden van je zaak. Zo kan de klant de kok aan het werk zien en ziet de kok direct of zijn gerechten in de smaak vallen of niet.

Daarnaast is de stap veel kleiner voor de kok om ook eens te vragen aan zijn gasten of alles naar wens was. Geef toe, de kok die je persoonlijk aanspreekt komt geeft toch nog steeds iets extra. Een gesloten keuken mag hier geen belemmering zijn, zorg ervoor dat je kok in de zaak in contact komt met je gasten. Veel te weinig horeca zaken geven hier voldoende aandacht aan!

Hieronder een perfect voorbeeld van inVINcible uit antwerpen waar ze de zitplaatsen gewoon rond de keuken gezet hebben.

 

 

2. Een beleving aan tafel!

Een horeca ondernemer moet creatief zijn, zijn creativiteit moet terug te vinden zijn in de gerechten, het interieur … . Vaak wordt er afstand gehouden met de gasten aan tafel, dit is enerzijds normaal zodat de gast kan genieten van het gerecht … anderzijds kan je de gast een extra beleving geven door bijvoorbeeld de "final touch" aan het gerecht te geven aan tafel, bijvoorbeeld de saus op het bord doen, of het vlees kruiden. Net als bij de gerechten kan je ook de afwerking van een cocktail doen waar de gast bij zit, een zeste van citroen is snel gesneden.

Wanneer men de cocktail shaked kan je er zelfs een echte show van maken. Het vergt meer tijd van je personeel en is dus duurder maar gasten krijgen buiten hun bestelling er ook nog een beleving bij.
Let's face it, elke gast krijgt graag het gevoel dat hij in de watten gelegd wordt!

Dit geeft de gast een WOW-gevoel. Hierdoor gaat de gast zijn positieve ervaringen sneller verspreiden.

 

3. Maak van iets standaard, iets leuks en origineel!

Als we het hebben over standaard dingen dan denken we aan menukaart, tafeldekking, glazen, bestek, fles water … . Een horeca ondernemer kan hier creatief mee aan de slag.

De menukaart kan je heel creatief ontwerpen. Je kan deze doen lijken op een kalender, krant, boek … . Daarnaast kan je de kaart ook volledig digitaal en interactief maken. Het grote voordeel hiervan is , dat het zeer weinig onderhoud vraagt wanneer men een gerecht wijzigt.

Flessen water kan je laten bottelen in speciale flessen met je naam er op als branding. 

Het glaswerk en servies is een standaard maar niet onbelangrijk item in de horecasector. Dit kan je op verschillende manieren aanpassen zodat het een verlengde wordt van het concept dat je gecreëerd hebt.

Je kan hierin heel ver gaan, zo kan je bijvoorbeeld de namen van de personen die gereserveerd hebben er aan toevoegen met een eventuele opener, grap, quote … .

 

4. Met de service die men biedt aan de gast, maak je de belevenis af!

Vermijdt cliché vragen! Wanneer de gast plaats neemt aan tafel , vraagt je meestal meteen aan de gast wat hij wil drinken. Je kan in dit geval beter een drank suggestie doen.

Laat het personeel advies geven bij de overhandigen van de menukaart. Voor een gast is een menukaart overweldigend , ze kunnen gewoonweg niet kiezen. Vraag aan de gast wat hij lekker vindt, en geef hem dan een passende suggestie. 

Uiteraard geldt hetzelfde voor de keuze van de wijn. Wanneer mensen hun bestelling doorgeven, vraag of ze daar een glas of een flesje wijn bij willen, geef daarna een suggestie die past bij het gerecht dat besteld is.

 

Over dit onderwerp valt nog veel meer te vertellen, later zullen wij hieraan nog een 2e blogpost wijden.

 

Vind je deze post interessant? Deel hem met je vrienden op social media via onderstaande knoppen en like onze facebook page om meer tips voor horeca ondernemers te ontvangen!

 

PS: Moest je nog een interessante onderwerpen hebben waarover wij kunnen schrijven. Of is er een onderwerp waarover je meer wil weten, dan mag je dit onderwerp mailen naar hello@onlinewerkrooster.be of reageren op deze blogpost.

 

 

Loading