Onlinewerkrooster | 2019 achter de schermen

2019 achter de schermen

2019 is weer achter de rug, het jaar waar we voor het eerst meer dan 1 miljoen omzet draaiden en daarmee officieel van Start-up naar Scale-up geëvolueerd zijn.
Lees hieronder wat er achter de schermen allemaal gebeurde ;-)

Januari 2019,
We zijn nu met 9 mensen in ons team maar hebben een zeer ambitieus plan gemaakt voor 2019. Niet alleen ambitieus omtrent groei maar ook onze technische ambities staan als een pijl boven water. We beslissen dat het tijd is om wat meer ervaren mensen aan ons team toe te voegen, dat moet zo snel mogelijk gebeuren en we huren 2 externe developers in van bij Euricom.

Februari
We hadden ons team beloofd dat we op skitrip gingen (op onze kosten) als we onze goals van 2018 gehaald hadden. Belofte maakt schuld we gaan met ons team een verlengd weekend naar Montafon in Oostenrijk. Tijdens dat weekend was gebeurde de support vooral vanuit de skilift. Een zeer bijzonder, doch fijne ervaring ;).
Ons onboarding en support team krijgt nog wat extra hulp, wat door de sterke sales van november - februari echt wel nodig was, Jorden joint ons team (en mag direct mee naar Oostenrijk)


Het was ook tijd om ook onze marketing naar een hoger niveau te brengen, naast onze wekelijkse blogs brengen we nu ook ons eigen youtube show uit " Horeca Insights". Hierin laten we ervaren ondernemers aan het woord omtrent een bepaald topic, zodat ze hun ervaringen kunnen delen met de sector.
Hier vind je trouwens het overzicht van al deze video's; https://onlinewerkrooster.be/Blog/category/Horeca-Insight

Maart - April
We hebben in 2018 een mooi aantal top referenties verzameld en bewezen de oplossing te zijn samen met verschillende payroll-partners. In 2019 krijgen we echter leads van een heel ander niveau voor de kiezen. We beginnen een sales traject met Albron (Center Parcs) en McDonalds, ze bekijken de markt en kiezen toch voor Onlinewerkrooster. We starten een POC met beide partijen. Het is hier dat we gechallanged worden om echt de kleine details van de wetgeving en verloningsmogelijkheden te voorzien in onze software. Dit zal leiden tot heel wat uitdagingen en die nemen we graag aan. Ons team krijgt hier namelijk de opportuniteit om zeer veel nuttige info op te doen. 

We zien vooral dat grotere organisaties planning toch iets anders aanpakken, meer gebaseerd op cijfers, concrete kennis die we kunnen verwerken in onze software.
Later dit jaar volgen nog een paar grote namen het voorbeeld van deze 2; zo gaan we ook de uitdaging aan met KFC, Exki, La Lorraine en tekenen ook de meeste franchise nemers van Pizzahut, Burgerking, ...

We verwelkomen ook een extra developer Thomas. Ook het sales-team krijgt een extra lid erbij met Eef. 

Last but not least; onze integratie met het Protime prikklok- systeem wordt afgewerkt, vanaf nu kunnen Onlinewerkrooster klanten ook werken met de Protime vingerscanners!


Juni
De sprint naar de zomer is bijna voorbij, in de eerste 6 maanden van het jaar sluiten bijna elke maand meer dan 50 klanten zich aan bij onze community.
We waren deze maand hoofdsponsor bij Data Meets Hospitalty waar ik de kans kreeg om mijn visie te delen met het brede publiek.
Op podium toon ik voor het eerste de beta versie van onze nieuwe dashboard module. Een samenwerking met Cumul.io. Dit is de eerste stap in de tools die we gaan aanbieden waarmee we meer onze professionele ondernemers willen bedienen.

Met deze module wordt echt alle data van Onlinewerkrooster gekoppeld aan deze BI tool. Hiermee kunnen onze klanten niet alleen hun data evalueren, maar geven we hen ook de tools om deze data te gaan analyseren en de rendabiliteit van hun zaak in kaart te brengen en misschien wel te verbeteren.
P.S. de CEO van Cumul.io was hiervoor naar Antwerpen gekomen, talk about dedication...

 

Juli - Augustus - September
Als je verkoopt aan Horeca denk je steeds; "oh in de zomer zal het wel wat rustiger worden",eigenlijk zouden we ondertussen na 2 jaar moeten weten dat dit nauwelijks het geval is. Onze sales mensen nemen ook vakantie waardoor deze periode zeker niet als minder druk ervaren wordt. 
Dit jaar hebben we voor het eerst in de zomer een volledig sales team waardoor ik voor het eerst in 2 jaar écht 2 weken vakantie kan nemen. En oef, deed dat deugd!

Na lang zoeken hebben we ook eindelijk iemand gevonden die de rol van product manager op zich gaat nemen. Michael joint ons team om vooral taken van mijn vennoot Bert over te nemen.

 

Oktober - November
De zomer is voorbij en de sales draait terug op volle toeren. We varen nu ook een jaar onder de Protime vlag en daar zijn we zeer tevreden mee. Protime geef ons de nodige vrijheid en empowered ons om volledig ons eigen ding te blijven doen. Je zou nu kunnen zeggen; "If it ain't broke, don't fix it" maar dat zou wat kort door de bocht zijn. Ik heb niks dan lof over de manier waarop SD Worx en Peter s'Jongers dit aan pakt. Ons team voelt zich nog steeds 'Onlinewerkrooster' en ervaart ook de positieve invloeden van Protime. Zo gaat niet alleen ons 'HR pakket voor werknemers' er een pak op vooruit maar krijgen we ook een hoop ondersteuning in onze administratie en andere uitdagingen. Bijvoorbeeld bij het maken van een goeie marketing strategie.

We zijn een geweldig jaar aan het neerzetten en willen verder inzetten op een technische integratie met Protime. Meer en meer komen ze over het muurtje kijken om te zien hoe wij dingen aanpakken. Niet toevallig wordt in deze periode V1 van de koppeling OWR - Protime afwerkt door onze technische teams. Meer en meer klanten van Protime vragen om een flexibel planning systeem en daar helpen wij hen graag bij!

We werven ook weer een aantal nieuwe mensen. Sabrina komt bij ons support team, hoewel onze median response time (24/7, 7 op 7) slechts rond de minuut zit, merken we dat de load, vooral tijdens de loonperiode waar we onze klanten het intensief ondersteunen, toch best hoog ligt. Sabrina zal mee deze load op haar nemen.
Ook in het sales team wordt weer geschakeld. Davy wordt aangenomen om ook iemand te hebben in de regio Oost- en West Vlaanderen. Davy was ooit 1 van de eerste gebruikers van Onlinewerkrooster toen zijn destijdse werkgever startte met Onlinewerkrooster. Davy was daar trouwens nog steeds aan de slag, kuddo's aan Rudy van Excellenza die deze stap van Davy zeer sportief heeft ontvangen.

P.S. Davy was dit jaar niet de enige 'planner in OWR' die gesolliciteerd heeft bij ons, wanneer een klant bij je solliciteert kan je dit denk ik alleen maar ervaren als een groot compliment.

We gaan ook de samenwerking aan met een 2e extern bedrijf die ons voorziet van ontwikkelaars en zetten 2 extra developers aan de slag om onze plannen voor 2020 mee uit te werken.

Last but not least; Protime beslist ook om een integration manager aan te nemen, Thomas joint ons team en krijgt als takenpakket algemene groei en integratie met Protime. 

Je zou het bijna vergeten maar in november staan we weer op Horeca Expo, samen met onze partner Apicbase. Alle nieuwe teamleden dragen direct hun steentje bij en het wordt onze meest succesvolle beurs tot nu toe.
Als voorbereiding naar de beurs doen we een eerste doordachte marketing campagne met onze '10 weeks of killer content', hierin zitten een aantal zeer uitgebreide HR blogpost en ons 2e seizoen van Horeca insights waar we topics behandelen als; Marketing, Hiring, Operations, Schalen en Franchising.
Allemaal video met concrete tips waar we achteraf best veel goeie feedback over krijgen. 1 video werd zelfs bijna 500 keer bekeken.



December
Het jaar komt ten einde maar we beslissen om er nog 1 keer alles uit te halen. Hoewel onze sales doelen voor 2019 al lang gehaald zijn daag ik het sales team nog 1 keer uit. Ze hebben 3 weken (want ja ze willen ook vakante in december :p ) om 35 nieuwe klanten binnen te halen en 65k omzet te draaien en guess what,... ze halen het helemaal op zichzelf! Want ik ben namelijk de eerste 2 weken out of office omdat ik net terug papa geworden ben.


Ook onze developers zitten niet stil. Deze maand willen we namelijk ons planning algoritme, wat we ondertussen al 8 maanden aan het testen zijn, release voor onze brede klantenbasis maar door wat issues zijn we genoodzaakt om dit te verzetten naar januari. Meer info volgt snel!

En zo zit het jaar er weeral op, in 2019 tekende we maar liefst 522 nieuwe klanten en draaiden we voor het eerst meer dan 1 miljoen euro omzet. Ons team verdubbelde bijna en zo gingen we echt van start-up naar scale-up. Ondertussen werken meer dan 1250 vestigingen met Onlinewerkrooster. Dat ziet er ongeveer zo uit;

Een jaar wat ik alleen maar kan beschrijven als een transitiejaar. Zowel voor onze software als voor onze interne procedures. We richtten onze software meer en meer op de professionele ondernemers, OWR wordt meer en meer naast een plannningstool, ook een management tool. Onze klantenbasis breidt uit en correcte opvolging werd echt een uitdaging.
Met name omdat er zoveel veranderingen waren mag ons team in mijn ogen trots zijn om het behaalde resultaat, Go Get Em Tigers ;-)

 

Net als vorig jaar wil ik afronden met 2 hints voor de ondernemers onder jullie die, niet als Bert en mij nog steeds in de '70 uren club' zitten:

1. Neem voldoende momenten om te kijken naar wat je de afgelopen periode verwezenlijkt hebt. Door zelf misschien nog te veel mee in de diepte te gaan, zie je soms niet het overzicht van wat er allemaal veranderd. Geloof het of niet maar ik twijfelde om deze blog te schrijven omdat ik dacht dat ik niet voldoende content had.
Deel dit met je team en misschien zelfs met de wereld (get social), employer branding is écht een ding in 2020, "hoe trotser de mensen zijn in jouw team hoe gemotiveerder ze gaan zijn wat resulteert in teamleden die langer bij jouw bedrijf blijven" (quoted @Peter s'Jongers).
Neem voldoende foto's waar je naar kan terug grijpen op deze momenten (iets wat wij nog beter moeten doen in 2020) en last but not least; "always have more champagne than milk in the fridge". Zorg ervoor dat wanneer er iets te vieren valt, daar ook een deftig momentje voor kan gemaakt worden.

2. Ik heb niet de magische formule gevonden voor een succesvolle samensmelting tussen 2 bedrijven bij een overname, maar ik heb wel met heel veel mensen gesproken dit jaar die met een overname te maken hebben gehad. Ik ben tot de conclusie gekomen dat bij alle overnames serieuze uitdagingen zijn en zag zelfs dat een groot % gewoon falen en resulteren in een niet functionerend team dat net overgenomen was. Ik ben enorm dankbaar dat wij van Protime nog steeds onze eigen koers mogen bepalen maar heb toch het gevoel dat we na anderhalf jaar er samen meer hadden kunnen uithalen. Mijn advies hier is om iemand aan te stellen (liefst iemand die beide organisaties nog niet kent) als integration manager. Geef die persoon vooraf concrete doelen en KPI's, denk samen na wat je op korte en lange termijn uit een overname wil halen. Iedereen in groeibedrijven heeft het druk en iedereen heeft al zijn eigen doelen. Als je niet iemand aanstelt als integration manager zal er niemand zijn die 'een goede samensmelting' als primair doel heeft. Dit heeft Protime nog maar net gedaan en we plukken er nu al de vruchten van!

Voeg commentaar toe

Loading